‘Waarom doen we dit zo?’- ‘Omdat we dat altijd zo gedaan hebben’. ‘Bloempjes van Catharina de Grote’ heb ik altijd al fascinerend gevonden (Catharina zette een soldaat op wacht bij een mooie bloem. Jaren later …
Verder lezen
Trots op het MBO!
‘Waarom doen we dit zo?’- ‘Omdat we dat altijd zo gedaan hebben’. ‘Bloempjes van Catharina de Grote’ heb ik altijd al fascinerend gevonden (Catharina zette een soldaat op wacht bij een mooie bloem. Jaren later …
Verder lezenEen van de vijf modules die we binnen de ‘Peergang voor mbo-i-coaches’ ontwikkelen draait om de rol van veranderkundige. I-coaches hebben eigenlijk altijd te maken met (het begeleiden van-) veranderingen in de onderwijsteams.
Verder lezen‘De inzet van i-coaches wordt gekoppeld aan onderwijskundige doelen’ staat in de publicatie Bruggen Bouwen. Logisch natuurlijk, i-coaches helpen hun colleges en onderwijsteams bij het realiseren van beter onderwijs, ondersteund met ict. Maar is dat …
Verder lezenLeerplatform nieuwe stijl – Gisteren mocht ik een kijkje nemen in de keuken van een aantal vooruitstrevende bedrijven. Hun ontwikkelkeuken voor medewerkers om preciezer te zijn. Zo’n 15 bedrijven en een aantal opleidingsinstellingen die hebben …
Verder lezenIn de meeste mbo-instellingen worden beleidsplannen en/of businesscases ontwikkeld. Er is een probleem of ambitie, er wordt een plan ontwikkeld, consensus bereikt, geld vrijgemaakt en er start een projectgroep, dienst, team met een verbetertraject (zo …
Verder lezenGisteravond was de derde en laatste online synchrone workshop aan 16 mbo- i-coaches. Het ging goed en was weer leuk en leerzaam. We hebben een uitgebreide eind-evaluatie gedaan op inhoud en vorm van het Wikiwijs …
Verder lezenVanavond de tweede online workshop voor 15 i-coaches. Michel van Ast en Laura van den Ouden namen ons mee in interventies (wanneer grijp je als trainer in tijdens een workshop en wanneer is dat niet …
Verder lezenAls je het met elkaar gaat hebben over een digitaal ‘leerplatform’ dan kom je al snel een aantal vragen tegen zoals: 1. Hoe zorgen we ervoor dat we geen ‘Mercedes bouwen die in de garage …
Verder lezenDe ROC-Academie van ROCMN is onderdeel van P&O met als focusgebied de professionalisering van werknemers (in de praktijk). Het gros van onze medewerkers (ca. 1300) is docent/onderwijsverzorgende. Omdat de onderwijsteams steeds sterker hun eigen professionalisering …
Verder lezenVanavond was het zover, de eerste online workshop die we verzorgen aan 16 i-coaches die werken in 6 verschillende mbo-instellingen. De eerste module die we nu aan het pilotten zijn is de module ‘Trainer vs …
Verder lezen