Ik heb al zo vaak een manager of directeur horen verzuchten; ‘waarom loopt iedere docent zelf het wiel uit te vinden als het gaat om lesmateriaal maken? Waarom delen ze niet gewoon allemaal het materiaal …
Verder lezen
Trots op het MBO!
Ik heb al zo vaak een manager of directeur horen verzuchten; ‘waarom loopt iedere docent zelf het wiel uit te vinden als het gaat om lesmateriaal maken? Waarom delen ze niet gewoon allemaal het materiaal …
Verder lezenDrie maanden koffie drinken Op 1 oktober ben ik begonnen bij de centrale dienst ict van ROC van Amsterdam|Flevoland. Gaaf om in zo’n pro-actief team te werken met als opdracht: maak onderwijsvernieuwing in onze organisatie …
Verder lezenOveral om je heen zie je steeds meer micro-content, kleine compacte leereenheden om precies dat te leren waar je op dat moment behoefte aan hebt. Het kan dan gaan om een video op youtube, een …
Verder lezenI-coaches zijn vaak een ontzettend waardevolle maar onderbenutte bron van kennis in een organisatie. Door de unieke combinatie van ict-vaardigheid, kennis van onderwijstrends, ervaring met het professionaliseren van docenten en het mede-ontwikkelen van vernieuwend onderwijs …
Verder lezenWat een mazzeltje voor iemand die net op 1 oktober begonnen is bij deze organisatie: de eerste editie van de ‘Grensgangersdag’! Gelukkig had ik viavia de uitnodiging net op tijd ontvangen want er was maar …
Verder lezenDat de ICT-coach in het onderwijs momenteel volop in de belangstelling staat, bleek weer eens op de Onderwijsdagen in Den Bosch vorige week. Zo zat de presentatie van de ICTO-coaches van Avans ramvol, een paar …
Verder lezenEffectieve professionalisering Toch nog even terug naar de kern, de professionalisering van docenten op het gebied van onderwijstechnologie. Wat is eigenlijk kenmerkend voor een effectief professionaliseringprogramma? (even los van ict dus). En hoe verhoudt zich …
Verder lezenIk geloof dat het inzetten van een i-coach in mbo-onderwijsteams een enorme bijdrage kan leveren aan onderwijsvernieuwing en de professionalisering van docenten op het gebied van onderwijstechnologie. Zo, dat is eruit. Zijn er ook andere …
Verder lezenEen i-coach in het mbo krijgt regelmatig vraagstukken van een onderwijsteam of een manager. ‘We willen graag met een digitaal studentportfolio werken, kun je eens uitzoeken wat er technisch mogelijk is?’ of ‘ons team wil …
Verder lezenVoor de meeste i-coaches in het mbo ligt het verzorgen van workshops redelijk dicht in hun comfort-zone, vooral als zij een achtergrond hebben als docent. Maar het professioneel ontwerpen en effectief uitvoeren van trainingen kan …
Verder lezen