Het lijkt in sommige organisaties op gespannen voet te staan: de implementatie van een leermanagementsysteem (LMS zoals Canvas, Brightspace, It’s Learning) en inzetten op Open Digitale Leermaterialen. De gedachte is dan: “Wij willen dat alle docenten/opleidingen alle content bouwen in het LMS en dus niet in andere systemen/tools”. Daar is natuurlijk iets voor te zeggen, een LMS is immers het systeem waarin je alles op leergebied structureert voor de studenten, van cursussen, modules, opdrachten tot discussielijnen, feedback, en toegang tot externe leersystemen en licenties van uitgeverijen.
Verzamelplek van content
Waar de een een LMS ziet als de plek waar je letterlijk alles intypt of in plakt wat de student moet doorlopen/leren, ziet de ander meer een verzamelplek van content die ook in andere tools en systemen geschreven kan zijn. Ik gebruik dan vaak de metafoor van de boekenkast. In je boekenkast structureer je alle boeken, magazines en soms ook CD’s of ander materiaal op een logische manier zodat je deze snel en makkelijk kunt terugvinden. De boeken zelf komen van verschillende leveranciers, uitgeverijen, bibliotheken, bronnen etc. Zo kun je tools als Canva, Thinglink, Xerte beschouwen als tools waarmee je aantrekkelijke content maakt. En die content kun je op allerlei plekken in je LMS gebruiken om te verrijken, de ervaring te verbeteren of om persoonlijke leerpaden te maken.
Hoe verrijken Open Leermaterialen Canvas?
Binnen ROC van Amsterdam-Flevoland wordt enerzijds het LMS Canvas geïmplementeerd en anderzijds omarmen en promoten wij het maken en delen van Open Leermaterialen. Vandaag hebben we met een groepje experts besproken op welke manier beide ambities elkaar kunnen versterken. Marike: Je zou alle content gewoon in Xerte en andere tools moeten bouwen, de interactiviteit etc. zodat iedereen in Nederland het kan gebruiken.
Canvas heeft beperkte functionaliteit, dus als je iets anders wilt dan wijk je uit naar Xerte of een andere tool. Zoals: Maak visueel duidelijk waar het leren begint, bijvoorbeeld een hotspot met een stappenplan. makkelijke interactieve elearning, escaperoom, special pages, videoles die tijdens het filmpje stopt, interactieve vraag, interactieve elementen, quizjes. Layout functionaliteiten als ingeklapte carrousels, sliders etc. Als je content wilt delen met externen, anytime anyplace draaiboeken, in de praktijk op stage ook gebruiken zonder in te loggen. Grensobjecten zoals hospitality kaart waarvan je wilt dat de student het gewoon in zijn telefoon heeft staan als hij op bedrijfsbezoek gaat. BPV Boekjes.
De kracht van evalueren
Docenten zouden langs een kwaliteitskader hun cursussen moeten evalueren. Zitten er lange teksten in? Kunnen we daar een animatie of podcast bij maken? Er zou een automatische pop-up moeten komen bij het opslaan van je Canvascursus die vraagt: “Wil je je cursus delen?” gevolgd door een kort menu voor het metadateren. Collega’s moeten ook de voordelen ervaren welke voordelen het heeft om leermaterialen van anderen te gebruiken. Je moet mensen verleiden?
Keuzedelen
Het co-creëren van keuzedelen wordt wederom als een grote kans gezien. Maar hoe zorgen we ervoor dat er een eigenaar is die ook na vier jaar de verantwoordelijkheid voelt om een leerobject up-to-date te houden? Datum laatste aanpassing, laatste keer gebruikt, door hoeveel mensen gebruikt. Iets wat nu nog steeds gebruikt wordt en door een betrouwbare schrijver gemaakt is. Rik: Moet je eigenlijk wel willen dat elke docent elk keuzedeel zomaar deelt? Dan krijg je dus een enorm vervuild systeem. Laten we vooral eerst checken dat een keuzedeel een bepaalde kwaliteit heeft en deel alleen die. Eigenlijk zou elk keuzedeel dat ontwikkeld wordt met Team Content Creation als eenzelfde blokkendoos ontwikkeld en uitgeserveerd worden. Hoe maken we de blokkendoos optimaal bruikbaar en inzetbaar binnen onze colleges? En trouwens, laten we daar ook ons eigen exameninstrumentarium bij ontwikkelen? Want als er geen examen is wordt het ook niet gebruikt. Het zou mooi zijn als het open pakket modules ook als een voorbeeldcursus in Canvas gebouwd wordt, voorzien van een heldere instructievideo en suggesties voor werkvormen. De docent kan vervolgens zelf in zijn eigen kopie een nieuwe combinatie maken.
Vakcommunity en didactiek
Menno: Waar we naartoe willen bewegen is een vakcommunity die met elkaar leermateriaal maakt, beheert en van keurmerk voorziet. Docenten vinden het lastig om te zien en begrijpen op welke manier ze losse modules kunnen inzetten in hun onderwijs. Een reactie is dan om toch maar weer zelf iets te gaan zitten schrijven. Een campagne is nodig om het geweldihe modulaire materiaal van Duurzaamheid te kunnen gebruiken. Je moet mensen leren en laten zien hoe ze met het materiaal kunnen omgaan, een demo over de keuzes die je kunt maken uit de blokkendoos.
De kop is eraf
Duidelijk is dat we nog veel te doen hebben maar ook dat we hele mooie kansen zien om de kwaliteit van ons digitaal leermateriaal met elkaar te verhogen. We zien dit als een eerste stap. Komend jaar vormen we een werkgroep die met deze materie verdergaat.
