GoAnimate characters

Animaties in het (beroeps-) onderwijs

Storytelling is een belangrijke skill, sterker nog het lijkt tegenwoordig vaak belangrijker dat je een goed verhaal hebt bij een product of dienst dan de kwaliteit van het product zelf. Daar maken reclamemakers natuurlijk handig gebruik van, maar ook in het onderwijs kunnen we daar baat bij hebben. Naast de inzet van lekkere duidelijke explainers kunnen we ook onze studenten aan de slag zetten met hun verhaal, een welkome afwisseling van de eeuwige PowerPoint.

Voorbeelden – Eerst maar eens een paar professionele voorbeelden. Zo heeft de animatievorm van deze uitleg over het Nieuwe Pensioenstelsel voor mij echt wel meerwaarde. Redelijk rustige vormgeving, goede stem en de beelden ondersteunen het verhaal. Ook een serie van negen animaties over privacy etc. van Kennisnet vind ik verhelderend, zoals deze over beeldmateriaal. De animaties waarin Barend Last educatieve concepten uitlegt zouden ook best wat meer aandacht mogen krijgen, bijvoorbeeld op lerarenopleidingen (neem bijvoorbeeld deze over constructive alignment). Maar ook bij meer wetenschappelijke concepten/promo’s zoals deze Healthcare Explainer over een biosimilar program worden regelmatig Motion Graphics ingezet.

Onderwijsvoorbeelden – Niet iedereen kan natuurlijk zo’n professionele animatie (laten-) maken. Er zijn gelukkig toegankelijke tools zoals Vyond en PowToon waarmee docenten en studenten met een beetje wilskracht en spelen leuke resultaten kunnen bereiken. Deze leerkracht helpt leerlingen bij het begrijpen van Story Elements, daarna kunnen leerlingen zelf ook een les in PowToon maken. In het beroepsonderwijs kan het zelf maken van een animatie studenten helpen om een goed salesverhaal te ontwikkelen of te vertellen over hun vakantiedroom. Wat het ook altijd goed doet is ‘de beste drie tips voor…’ of ‘vijf stappen naar meer creativiteit’.

Open Leermateriaal – Animatievideo’s zijn uitermate geschikt als Open Leermateriaal, meestal worden de video’s open gedeeld op Youtube en zijn met de juiste zoektermen redelijk terug te vinden. Toch hebben we voor het beroepsonderwijs nog een wereld te winnen als we met elkaar onze actuele kennis in beeld zouden brengen binnen alle beroepssectoren. We kunnen het collega-docenten makkelijker maken om lastige concepten op verschillende manieren aan te bieden, om nieuwe markten te verkennen en om de vaak saaie digitale leeromgeving wat meer kleur te geven. Door studenten zelf animaties te laten maken voor stagebedrijven (bijvoorbeeld over het onboardingproces, de standaard werkwijze of het script voor het ontvangen van een klant) kunnen we hen ook laten participeren in deze open kenniscreatie (Open Education).

Doe jij mee? – Onze werkgroep Open Leermaterialen wil in de AnimatieMaanden november 2022 tot 8 maart 2023 (Open Education Global Week) extra aandacht besteden aan animatie. Daarvoor zoeken we goede ideeën, artikelen, voorbeelden, opdrachten, collega’s die een workshop of presentatie willen verzorgen en collega’s die op de AnimatieMaakMarathon (8 maart in Amsterdam) willen deelnemen, helpen of inspireren. Zin om een bijdrage te leveren? Vul dan deze Form in!