Team Content Creation mag vanaf dit schooljaar stagiairs opleiden en daar zijn we natuurlijk superblij mee. Jonge mensen brengen frisse inzichten en leuke ideeën, stellen goede vragen en zijn nog heerlijk nieuwsgierig. Wij als professionals voelen het als een voorrecht dat we jonge mensen een half jaar mogen begeleiden en hun rugzakje aanvullen met onze kennis en ervaring, win-win dus!
We hebben twee stagiairs, Max van de Hogeschool Utrecht (waarover later) en Tim. Tim is nu een paar weken aan boord als aanstormend cameraman en het gesprek met zijn stagedocent van MBO College Hilversum is binnenkort. Intussen werken we vanuit zijn eigen leerdoelen. Maar hoe helpen wij hem (en ons) om zijn leerproces zichtbaar te maken? Dat doen we op een aantal manieren.
Vakkennis
Tim is vooral bij ons om van onze cameraman Timo te leren nog beter te filmen, fotograferen en editen. Daar komt natuurlijk van alles bij kijken als lenzenkennis, belichting, archiveren en huisstijl toepassen. Na een week zijn we begonnen met dit ‘spelletje’: Tim, schrijf alles wat je hebt geleerd op in kernwoorden. Als Timo het met je eens is, krijg je 10 punten per juist woord. Maar als je leerpunten vergeten bent en Timo noemt die wel, dan gaan er 10 punten bij af. Tim ging meteen hard nadenken (‘ik wil echt niet verliezen’) en kwam tot 140 punten waar er 40 vanaf gingen. Gewonnen dus:-). Tim digitaliseert de mindmap nu in Mindmeister zodat hij deze elke week kan aanvullen. En Timo gaat hem ook inhoudelijk ‘overhoren’. Zo hebben we over een half jaar een perfect overzicht van alles wat Tim geleerd heeft. Daarnaast maakt Tim een eigen introfilmpje als beginpunt waar hij het hele team feedback op vraagt.


Beter communiceren
Een cameraman moet ook kunnen communiceren. Met wie moet jij op dit moment allemaal communiceren, Tim? Hm, met mijn collega’s hier, docenten die video’s willen, mijn stagedocent etc. We spreken af dat we vaker via de mail gaan communiceren, ook over de video’s die hij maakt. Dan kunnen we Tim ook meteen feedback geven over hoe dat gaat.
Kwaliteiten van een stagiair
Persoonlijke kracht – Wat zijn eigenschappen waar je trots op bent? Zijn er ook ontwikkelpunten waar je aan wilt werken? Tim weet het niet zo goed. We spreken af dat hij aan vijf mensen die hem goed kennen, vraagt welke drie kwaliteiten zij het meest bij hem vinden passen. En ook drie waarvan zij denken dat Tim zou kunnen ontwikkelen. Sowieso een leuke en verhelderende opdracht voor iedereen, levert mooie gesprekken op.

Word ook mbo stagebedrijf!
Eigenlijk vind ik dat elke professional regelmatig een stagiair zou moeten willen opleiden/begeleiden. Zo houden we onze aanstormende beroepsbevolking up-to-date en zorgen we er met elkaar voor dat we jonge mensen de juiste bagage meegeven. Met het predicaat ‘Erkend Leerbedrijf’ laat je aan iedereen zien waar je voor staat. Natuurlijk kost het begeleiden een deel van je tijd en aandacht, maar als je je daar op instelt krijg je er ook veel voor terug! Hoe je stagebedrijf wordt voor een van de honderden mbo-opleidingen? Check deze site van SBB!
En klik op de foto hieronder als je meer wilt weten over onze teamleden!
Lees meer: Leerproces mbo-stagiair zichtbaar maken