Marcel Brosens op pudium

De Onderwijsdagen 2022 komen eraan!

Het programma van ‘De Onderwijsdagen voor mbo, hbo en wo’ is bekend (t/m 15 oktober Early Bird korting). Sinds een jaar of tien is het voor mij vaste prik, in het algemeen het onderwijsevent waar ik het meest vandaan haal qua kennis, inspiratie, netwerk en ‘what’s coming’. Zijn dat dan enorme bewegingen en shocking innovaties? Nee, ik zat net even te kijken in de presentaties van 2012 en ook daar ging het al over adaptieve leerroutes, learning analytics en open onderwijs.

Netwerk – Voor mij is misschien nog wel het belangrijkst dat je op de OWD enorm interessante gesprekken kunt hebben met collega’s die expert zijn op een specifiek onderwerp – dat is natuurlijk wel iets wat je zelf een beetje moet organiseren, door in de koffierij gewoon een praatje aan te knopen met degene die naast je staat, bij de postersessies goede vragen te stellen en je van te voren een beetje te verdiepen in de onderwerpen die jouw interesse hebben. Ik heb bij elke editie ervaren dat iedereen open staat om te connecten en heb daar de rest van het schooljaar profijt van bij vraagstukken die langskomen.

Inspiratie – De keynote sprekers schetsen vaak de grotere beweging in de tijd, waar komen we vandaan, waar zijn we nu, waar gaan we naartoe? Of leggen het vergrootglas op een aspect van onderwijsvernieuwing, zo lees ik dat Prof. dr. Kapur in zijn keynote in zal gaan op ‘Productive Failure’, daar verheug ik me op. In de parallelsessies kan het wisselen qua inspiratie en dat is natuurlijk ook erg afhankelijk van jouw interesse in een onderwerp en de aanvliegroute van de sprekers. Ik verheug me natuurlijk op de sessie van Nico, Peter, Matilda en Tijmen waarin zij de kansen van ‘Werken met een auteurstool’ voor Open Leermaterialen, Learning Analytics en Flexibilisering bespreken (HS Leiden, UTwente, ROCvAF, dag 1, ronde 1). En op Barend (Maastricht University, dag 2, ronde 3) die aan de slag gaat met twee indelingen van blended learning, nl. de model-indeling en impact-indeling.

Praktisch nut – Naast de sessies die een globale indruk geven van een bepaalde onderwijsvernieuwing, zijn er veel ‘stappenplannen, blauwdrukken en tools’ te halen die enorm kunnen helpen als je in je eigen school aan een implementatie werkt, een docententeam wilt meenemen in een herontwerp, peerfeedback wilt inzetten of eerst eens een sterke visie wilt opstellen. Zo ben ik nieuwsgierig om naar de Unconference te gaan tijdens de lunch en de demo van Mieke en Robert (HvA) te bekijken van aan app waar docenten in opleiding hun ontwikkeling in monitoren. Mijn collega Rik vertelt over onze ‘verleidingsstrategie’ om tot 1 LMS te komen (ROCvAF) En Ijsbrand en Joyce (De Haagse Hogeschool) nemen ons mee in hun Management Card Game (dag 2, ronde 1).

Kennis & Diepgang – Er zijn ook sessies die echt meer de diepte ingaan, meestal lees je dat ook wel in de beschrijving. Dat is gaaf als je zelf ook al vrij diep in dat onderwerp zit maar ik heb vorig jaar toch een keer ‘verkeerd gekozen’, een presentatie over internationaal onderzoek vol statistieken en onderliggende bevindingen over een onderwerp dat mij slechts zijdelings interesseert. Eigen schuld! (Eerlijk gezegd ben ik na tien minuten weggeglipt en bij een workshop waar nog ruimte was meegedaan, dat was geen enkel probleem).

Highlights – Iedereen kijkt met zijn eigen blik naar het programma, dat geldt ook voor mij. Zo door mijn oogharen heen kijkend zie ik bijvoorbeeld dat Judith en Ralf (HS Rotterdam, dag 2, ronde 3) vertellen over hun professionele leergemeenschap voor onderwijsmanagers, wat een goed idee! En bij Mark Trimpe (Vista College, dag 1, Ronde 2) kun je werken aan een gezamenlijk waardenkader met de Lego Serious Play methode, interessante insteek.

Relaxed learning – De Lightning Talks zijn tegelijkertijd met de parallelsessies en leveren daarom bij mij wel keuzestress op; Je kunt namelijk heerlijk plaatsnemen in De Rode Geus en in 1 uur tijd van twee of drie verschillende presentaties genieten, rustig consumerend allerlei inzichten opdoen. Ook lekker!