Vandaag mocht ik een toffe groep vers afgestudeerde studenten van de Hogeschool Leiden – kopopleiding toespreken op hun laatste dag op school. Opvallend veel studenten in de groep hadden afgelopen jaar in het MBO gewerkt en geleerd en de reacties daarop waren wisselend. Een student gaf aan dat de ‘entree-doelgroep’ op het mbo niet haar ding is, terwijl twee andere studenten precies die doelgroep juist geweldig vinden om mee te werken. Herkenbaar.
Wat ik hen graag wilde meegeven is dat ‘onderwijsinnovatie’ wat mij betreft gewoon staat voor ‘verbeteringen succesvol doorvoeren’ en dat de principes van een kleine onderwijsverbetering eigenlijk hetzelfde zijn als de principes van succesvolle grote verandertrajecten. En dat zij waarschijnlijk intuïtief al de juiste processtappen zetten zonder daar bewust over na te denken. Mijn boodschap is vooral; ‘grijp je kans, je bent een welkome professional met een frisse blik, zorg dat jouw ideeën gehoord worden op de school waar je werkt!’.
Om even in de mood te komen m.b.t. ‘goede ideeën en opbouwende reacties’ keken we de eerste 1,5 minuut van deze opname uit Blackadder:-). (Er gaat overigens iets serieus mis met de opvoeding van de nieuwe generaties, geen enkele student kende Blackadder of Monty Python. Of word ik gewoon oud?).
Wat moet anders? De studenten hebben stage gelopen op een school en er zijn vast wel dingen opgevallen. Wat kan volgens hen beter op die school?


Reacties van zittende docenten – Hoe werd er binnen de school gereageerd op jouw ideeën als aanstormende docent? Herkenbare reacties, heel wisselend. Helaas kwam er na ‘hier moeten we iets mee’ niet veel meer. Wat kun je hier nu uit leren voor de toekomst?
Succesverhogers
Vervolgens hebben we het gehad over mogelijkheden om de succesvolle verbetering die je wenst, voor elkaar te krijgen op je school. We gebruikten hier het verandermodel van Professor JP Kotter voor, een van de modellen die we ook in het programma Bruggen Bouwen voor i-coaches inzetten. We namen de stappen door. Zo kun je de urgentie van een verandering in beeld brengen door kleine testjes in je klas te doen en met verschillende stakeholders te spreken. Door dit te verbinden aan ‘kansen van je school’ die je bijvoorbeeld kunt vinden door rapportages van audits te bestuderen, de JOB-Monitor in het mbo en het beleid en de strategiestukken van je eigen school goed te lezen.

Open Leermaterialen
Tot slot konden de studenten kiezen uit twee onderwerpen om nog een kwartiertje de diepte in te duiken. De meerderheid koos voor het onderwerp ‘Open leermaterialen’ en vanzelfsprekend heb ik die presentatie gerelateerd aan hun eigen beroeps product: ‘Zou het niet geweldig zijn als alle studenten de leermodules die ze als beroeps product ontwikkelen, als open leermateriaal zouden delen?’ Ik liet tot slot een aantal microlearnings zien die met Xerte gemaakt zijn door onze docenten en ze noemden dit ‘vet en next level’. Ik ben heel benieuwd of dit een vervolg gaat krijgen bij de Hogeschool Leiden! In ieder geval dank voor de open en geïnteresseerde ontvangst en de gezellige lunch!