Na anderhalf jaar vooral online lesgeven mogen docenten gelukkig (ook-) weer fysiek met hun studenten aan de slag. En zo ongeveer het belangrijkste stukje tech dat de docent in het dagelijks onderwijs gebruikt is dan het Smartboard (digibord, touchscreen). En het toeval wil dat er in onze organisatie deze maanden zo’n 300 gloedjenieuwe touchscreens worden opgehangen, wat een feest! Of toch niet? Sommige docenten kunnen juist kribbig reageren, vooral als er geheel onverwachts oude vertrouwde borden of beamers verdwenen zijn en zij nietsvermoedend hun lokaal binnenwandelen. Maar dat is logisch, je wilt je op dat moment concentreren op al die leuke nieuwe studenten die binnenkomen wandelen en niet een handleiding lezen:-)!
Docenten en nieuwe tech – Hoe kunnen wij als organisatie ervoor zorgen dat docenten ook echt blij zijn met nieuwe tech, dit omarmen en ook echt effectief benutten om hun onderwijs krachtiger, interactiever en efficiënter te organiseren? En vooral; dit op tijd weten en ermee kunnen oefenen? Mijn eerste reactie is meteen ook de grootste uitdaging; COMMUNICATIE! Want hoe vaak je ook een berichtje op Intranet plaatst, een nieuwsbrief stuurt of managers en andere collega’s probeert te informeren, een deel van de docenten mist deze communicatie toch regelmatig in de drukte van de dag.
Wat dan wel? – Laten we ons vooral focussen op alles wat we WEL kunnen doen. Samen met onze AV-expert Andre Versteeg en de accountmanager (van onze leverancier Limid) John van Aarle zijn we dat als team i-coaches en Dienst ICT aan het doen. Afgelopen vrijdag waren we op College West te gast en we mochten in de nieuwe vleugel 5 lokalen gebruiken om met die borden te ‘spelen’. Wat komt een docent allemaal tegen en hoe kunnen we hem daar het best bij ondersteunen?
Instructievideo’s – Ter voorbereiding hadden we de serie video’s bekeken die John heeft gemaakt. Iedereen was vol lof en enthousiasme over de heldere uitleg en stap-voor-stap benadering van John in de video’s (voor interne collega’s met een Talnet account, de video’s vind je hier). We willen de video’s iets verder uitbreiden met uitleg over de MS Whiteboard app maar verder zijn ze superhelder en volledig. Tip: Laten we een QR code met een direct link naar de video’s onder elk bord plakken!
Werkvormen – Terwijl John een aantal functionele mogelijkheden liet zien, gingen bij mij meteen de radartjes werken hoe je die in een interactieve les kunt toepassen. Docenten vinden het vaak fijn om concrete voorbeelden van werkvormen te zien ter inspiratie. Daar kunnen wij nog wel een slag in maken, maar wellicht moeten we eerst even op onderzoek uit wat er op dat gebied allemaal al is.
Eenvoud – ‘Less is more’ zeggen we ook wel. Laten we liever met elkaar proberen te bewerkstelligen dat elke docent zich zeker voelt om de eerste 10 meest gebruikte toepassingen dagelijks uit te voeren in plaats ons te verliezen in allerlei gave toepassingen en combinaties. Hoewel, Robin ontdekte hoe gaaf het is om met Camtasia op het bord video’s te bewerken en dat is natuurlijk wel erg impressive om te doen:-). Het viel mij op hoeveel intuïtiever en eenvoudiger de software tegenwoordig werkt, hoewel ook daar nog steeds wel ruimte tot verbetering is. In ieder geval moet je het bord vaak gebruiken om er echt lekker handig en snel mee te zijn. Je moet over de drempel heen dat je even onthand bent en op het bord zelf je weg zoeken. Het zou goed zijn als we met docenten starten met een soort ’top tien’ van meestgebruikte handelingen en hen dat een week laten uitvoeren voordat we de volgende stap zetten. Stapsgewijs trainen en opbouwen dus.
Waar laat je de Smartboard-pen? – In ieder geval is het belangrijk om even goed na te denken over die pen. Kun je die in jouw college met een gerust hart laten hangen/liggen bij het bord of loop je een risico dat iemand die pen meeneemt? Datzelfde geldt ook voor de aansluitset. Onze tip voor de meeste colleges is om elke docent 1 eigen pen te geven en met een sticker/stift zijn naam op de stift zetten. Spreek af wat je doet bij verlies van de pen.
Met je vinger schrijven of met de pen? – John adviseert om iedereen aan te leren dat je pen is om te schrijven, je vinger is de muis en je vuist/handpalm is de gum. Dat is even wennen maar scheelt ook echt verwarring, dat merkten we al snel.
En het stiftwhiteboard dan? – Het valt ons op dat op sommige scholen het ‘good old’ stift-whiteboard van de muur geschroefd wordt als er zo’n mooie touchscreen opgehangen wordt. Wellicht om digitaal werken een duwtje te geven of vanwege esthetische overwegingen. NIET DOEN! zijn wij het met elkaar eens. Een goede docent gebruikt meerdere werkvormen voor verschillende doelen en leeractiviteiten. Het stiftwhiteboard en het digitale bord versterken elkaar, respecteer de docent en de keuzes die hij maakt om dan weer te kiezen voor digitaal en andere keren voor analoog (voor bijvoorbeeld posters, post-its, magneten, tekeningen, agenda etc).
Trainingen Smartboardgebruik – Bij het verzorgen van een teamtraining is het van belang dat er heldere doelen zijn, wat leer je tenminste in de training en wat betekent dat voor het gedrag van alle docenten? M.a.w. doe dit niet vrijblijvend maar spreek af dat en hoe jullie het bord consequent bij de onderwijsactiviteiten gaan gebruiken. Op die manier werk je met elkaar aan een professioneel en consequent gebruik van het bord tijdens de opleiding van je studenten. Het is ook belangrijk om te differentiëren tijdens een training, sommige docenten willen liefst na het bekijken van de video’s zelf aan de slag in een leeg lokaal om te oefenen terwijl anderen stap-voor-stap meegenomen willen worden. Hands-on zelf ervaring opdoen is een must! Zorg er met elkaar voor dat het bord ook bij vergaderingen en brainsormsessies actief gebruikt wordt en niet alleen als ’tweede scherm’!
Reacties – Naast docenten en andere collega’s vanuit MBO Colleges Westpoort, Noord, Hilversum, Zuidoost en Centrum waren een aantal i-coaches aanwezig. Zo gaven zij aan het fijn te vinden dat de (reeds bekende-) app MS Whiteboard naadloos werkt op de borden (zie ook deze video van Ashwin Brouwer). Wat is hen verder opgevallen? Docent Hubert Bol gaf aan dat hij blij is dat hij nu meer inzicht heeft hoe hij collega’s in ZuidOost kan helpen. I-coaches Robin van der Horst (Lelystad) en Jim Snoek (ZuidOost) vertelden over een aantal mooie functionaliteiten en hebben er zin in hun docenten te inspireren. I-coaches Jamie de Vre en Sofie Heemskerk zijn al bezig met een mooi plan voor College Centrum: ‘Eerst zorgen dat alle docenten de juiste software op hun laptop hebben voordat we aan de slag gaan. En misschien kunnen we in elk team wel een ‘Bordbaas’ vinden!