Xerte vs MS Teams

Nu steeds meer scholen overwegen om de open source auteurstool Xerte beschikbaar te stallen voor hun medewerkers wordt mij vaar gevraagd wat de toegevoegde waarde is van Xerte ten opzichte van Microsoft (Teams). Wat mij betreft vult Xerte precies het gat dat Microsoft laat vallen en is het dus vooral een hele mooie aanvulling.

Multifunctionele webpages – De webpages (bootstraps) die je met Xerte heel eenvoudig kunt maken els je een mooi template hebt, zijn multifunctioneel en bieden zoveel mooie lay-outmogelijkheden dat wij die zelfs embedden in Sharepoint en websites. Omdat je ze direct kunt publiceren als ‘mini-websites’ (elk object heeft een eigen URL!) kun je ze ook naar ouders, vmbo-leerlingen en bedrijven sturen. Het zijn levendige pagina’s die altijd actueel zijn bij iedereen. Docenten gebruiken ze om een module, lessenreeks of microlearning overzichtelijk vorm te geven en alle documenten die daarbij horen als downloads erin te zetten.

E-learning voor zelfstudie – In de ‘toolkit’ van Xerte kun je interactieve e-learning maken, vragen aan video’s toevoegen, persoonlijke leerpaden creëren en als docent kiezen om dit als zelfstudiemateriaal met studenten te delen, of te koppelen aan het dashboard zodat de docent alle activiteiten kan inzien (learning analytics). Ook hier zijn de creatieve mogelijkheden eindeloos en de leerobjecten kunnen in elke leeromgeving gebruikt worden.

MS Teams en Xerte – Hoewel ik MS Teams inmiddels een volwaardig product vindt voor afstandsonderwijs en projectonderwijs, mis ik precies de functionaliteiten die ik hierboven beschrijf om er echt een leeromgeving van te maken. Hieronder laat ik zien hoe je de Xerte leerobjecten mooi kunt integreren in je Teams klas:

Je kunt xerte leerobjecten toevoegen als tabblad in MS Teams
Xerte toevoegen voor structuur, zelfstudie, e-learning, opdrachten (tutorial)
Uitleg voor de student over de structuur van een verrijkte MS Teams klasomgeving (studentview)