Nathalie foto

Een content platform voor medewerkers

Steeds meer scholen kiezen voor een content platform met e-learning voor medewerkers. De bedoeling is natuurlijk goed in het kader van ‘een leven lang ontwikkelen’ maar hoe zorg je ervoor dat je medewerkers de weg naar het platform weten te vinden? Ik ga hierover in gesprek met Nathalie de Jong (vakspecialist werving en selectie/opleidingsadviseur).

Nathalie, waarom hebben jullie in 2019 eigenlijk een content platform (Good Habitz in dit geval) aangeschaft als schoolorganisatie? ‘Er was echt behoefte aan een breed aanbod van e-learning, dat past ook bij de tijdgeest. We merkten bij onze F2F trainingen dat niet iedereen bereid is om naar een locatie toe te komen om iets te leren en dat dat soms lastig is om te combineren met lesgevende taken. Verder gaven docenten aan dat ze niet altijd een hele workshop nodig hadden, maar op zoek waren naar 1 specifiek onderdeel van bijvoorbeeld Outlook of Effectief vergaderen. Het is dus geen vervanger van ons F2F aanbod als ROC Academie, maar wel een verrijking’.

Hoe brengen jullie deze verrijking onder de aandacht in de organisatie? Is er bijvoorbeeld een bepaalde verplichting ofzo? ‘Nee hoor, leren is een eigen keuze en dat moet niet een doel op zich worden. Er wordt dus niet gekeken op persoonlijk niveau of iemand wel of niet een cursus doet in Good Habitz, er zijn zoveel manieren waarop iemand zich kan ontwikkelen. Wat we wel doen is de inhoud bewust koppelen aan activiteiten in de organisatie. We kiezen steeds een thema van de maand en koppelen daar aanbod aan zoals bijvoorbeeld ‘Gezonde leefstijl’, ‘Stoppen met roken’ of ‘Vitaliteit’.

Wat voor soort cursussen worden vaak gekozen? ‘Verreweg het meest wordt gekozen voor cursussen die in het thema ‘Digitale vaardigheden’ horen. Of dat direct met Corona verband houdt weet ik niet, maar de trainingen Outlook en Excel bijvoorbeeld springen er echt uit in populariteit. In de waardering zien we dat de ’tests’ het ook goed doen, bijvoorbeeld de Skills Scan en de Mindset Test zitten in de top 5 van best beoordeelde activiteiten’.

Jullie zijn nu 1,5 jaar bezig, hoeveel wordt er gebruik van gemaakt? ‘Daar zijn we heel tevreden over, ruim de helft van alle medewerkers is op het platform wezen kijken en er zijn ruim 7000 ‘lesbezoeken’ gedaan. Komend jaar gaan we nog wat meer inzetten op de communicatie en we willen kijken hoe we de trainingen sterker kunnen koppelen aan het F2F aanbod dat we ook nog steeds bieden. We merken wel dat je het moet blijven promoten, steeds als wij aandacht besteden aan een thema in een nieuwsbrief (met een direct link) zien we een piek op het platform.

Heb je nog een tip voor ons bij ROC van Amsterdam-Flevoland? Het is handig als je servicedesk goed op de hoogte is van het aanbod, als docenten een vraag hebben over Word, Excel of Outlook dan kunnen zij bij hun reactie verwijzen naar de volledige cursus, dat is een geweldige service! En verder, besteed expliciet aandacht aan het aanbod vanuit een HRM perspectief bij alle opleidingsmanagers, bijvoorbeeld in het kader van teamtrainingen. En wij vinden het weer leuk om te zien hoe jullie een event voor docenten vormgeven op 11 juni.

Nathalie, dank voor een erg leuk en herkenbaar gesprek en jullie tips!