Judith Peinneman en Coen van Nieuwburg (ROC van Twente) besteden tijdens Loopbaanbegeleiding/student coaching bewust aandacht aan het stimuleren van eigenaarschap bij studenten. In dit interview vertellen zij hoe ze studenten motiveren om steeds te blijven leren en ontwikkelen, hier zelf keuzes in te maken en hetgeen zij leren bewust te koppelen aan hun werk/leven in de praktijk. Zij gebruiken daar de content van Good Habitz voor, maar hetzelfde principe kan toegepast worden op andere content collecties waar scholen mee werken. Op 11 juni presenteren ze hierover tijdens een online event van ROC van Amsterdam-Flevoland. Het is niet helemaal zelfsturing natuurlijk want de opdracht wordt door docenten gegeven, maar het is een begin!
Judith en Coen werken allebei o.a. als LOB-Coach bij de opleiding Social Work, hoewel Judith binnenkort overstapt naar een baan als onderwijskundige voor de Zorg Opleidingen van Twente College. Ze gebruiken een mooie opdracht in het curriculum voor studenten waar ook andere loopbaandocenten hun voordeel mee kunnen doen.
Judith, hoe is dit idee ontstaan?– ‘Ik ben zelf nogal nieuwsgierig en toen we de beschikking kregen over het aanbod van Good Habitz ben ik meteen van alles gaan leren. Al snel dacht ik ‘hee dit is ook hartstikke tof als aanvulling op ons curriculum voor studenten!’. Ik ben me bewuster gaan verdiepen in het aanbod, de tijd die je met cursussen kwijt bent en al snel kwamen Coen en ik tot de conclusie dat we op supereenvoudige manier eigenaarschap zouden kunnen stimuleren tijdens LOB’.
Hoe steekt die opdracht in elkaar? ‘De opdracht bestaat eigenlijk uit twee delen; we laten hen zelf een keuze maken uit het aanbod en een cursus doen, en daarop moeten ze ook zelf reflecteren. Ze moeten dit zelf inplannen, dat is een stukje extra leereffect. In de reflectie hebben we de loopbaancompetenties verwerkt’.
Coen, lukt het studenten allemaal om zelf te kiezen en aan de slag te gaan? ‘Je moet hier echt tijd en aandacht aan besteden. In de meest ideale situatie starten studenten bij de eerste stap, een quiz waarin ze erachter komen welk leerpad/aanbod bij hen past. Maar in de praktijk scrollen studenten door het aanbod heen en kiezen dan snel wat ze gaan doen, niet altijd met een goed plan. Het zou wellicht een goed idee zijn om komend jaar met iedereen te starten met de GoodScan’.
Wat voor cursussen kiezen studenten het meest? ‘Test Jezelf is heel populair, daarin geen ze op zoek naar ‘wie ze zijn’, daar besteden we ook in de lessen veel aandacht aan. En de cursus Knopen Doorhakken is ook heel populair. Wat ons opvalt is dat er veel op Persoonlijke kracht gekozen wordt, dus bijvoorbeeld Mindfulness en Lekker in je vel zitten. Een student wilde heel graag een buitenlandse taal leren, dat vond ik heel leuk. Je kunt de cursussen ook in andere Europese talen zetten, dat is erg interessant voor taaldocenten om te weten’.
Is het aanbod voor iedereen geschikt? Bijvoorbeeld voor eerstejaars, voor niveau 2 etc? – ‘Een aantal cursussen is inderdaad te hoog gegrepen voor een deel van de studenten, of het interesseert hen nog niet zoals bijvoorbeeld een Ben Tiggelaar. Maar andersom gebeurt ook, dat een student iets kiest wat echt heel pittig is maar dan gaat hij het bijvoorbeeld samen met een andere student toch proberen. En als het niet lukt is dat net zo leerzaam. Iedereen heeft een aantal cursussen kunnen afronden, ook studenten die van niveau 2 komen. Judith: We begeleiden ze daar ook bij in loopbaangesprekken he, waar zou je nou eens wat meer van willen weten, probeer het eens. Soms lukt het niet om een hele cursus te doen en haakt de student af. Dan hebben we het juist daarover, wat maakt dat je de ene keer doorzet en de andere keer niet? Zo is er altijd een leerproces’.
Wat vinden de studenten hier zelf van? ‘In het begin vonden ze het heel ingewikkeld, “dat ga ik echt niet doen”, zeiden ze dan. Dat kwam ook door corona en het afstandsonderwijs. Maar naarmate ze langer bezig zijn en echt ervaren en begrijpen dat ze er iets aan hebben voor hun eigen leven of studie gaat het steeds beter. “Welke stap ga je morgen zetten?”, vragen we hen tijdens gesprekken en dan moeten ze bewust nadenken wat ze met het geleerde gaan doen in hun eigen leven, waardoor het een plek krijgt in hun leven. Een student had laatst enorm veel gedoe met de manager waar ze voor werkt, dat liep steeds op ruzietjes uit. Dus ik zei: ga eens kijken of daar een cursus voor is en toen ging ze aan de slag met Conflicthantering ‘.
Loopt dit bij alle docenten goed? Coen: ‘Het is echt een enorm verschil hoe de docent deze opdracht benaderd. Als een docent zegt: ‘Jij moet dit jaar vier cursussen doen’ dan is dat niet erg motiverend. Het zegt wellicht ook iets over hoe de docent tegenover LLO staat. Als jij als docent enthousiast vertelt welke cursus je net zelf hebt gedaan en hoe je die kennis gebruikt in jouw leven is dat al een hele andere opening. Good Habitz is een middel waarmee je persoonlijke leerdoelen kunt behalen, geen doel op zich. De beleving bij de tweede docent is dus heel anders. Er zijn ook docenten die harde deadlines willen om de opdrachten af te vinken, wij vinden het uitstellen tot het eind van het jaar juist onderdeel van het leerproces’.
Mijn laatste vraag: ‘Mogen mijn collega’s van ROC van Amsterdam-Flevoland deze opdracht van jullie overnemen? Wij starten in juni namelijk ook met Good Habitz voor onze studenten’. Judith en Coen vinden het allebei helemaal prima dus bij deze.
