Van al ons geëxperimenteer met online onderwijs afgelopen jaar hebben we enorm veel geleerd. Het heeft ook een boost gegeven aan het besef dat echt goede, precies in de leerdoelen en bij de doelgroep passende digitale content evident is. Flexibel materiaal zodat docenten ermee kunnen spelen in het leer-arrangement. Materiaal dat recht doet aan onze (aanstormende-) beroepsprofessionals!
Dienst ICT ondersteunt – Ook als het gaat om digitale content ondersteunen wij als Dienst ICT onze docenten graag. Laatst hebben we een miniconferentie verzorgd over het zelf maken van kennisclips, we helpen hen bij het maken van microlearning in Xerte en dit keer leren we onze docenten hoe zij de geweldige trainingen, inspiratievideo’s en tutorials van Good Habitz op kunnen nemen in hun onderwijsprogramma voor studenten.
‘Good Habitz levert toch e-learning voor medewerkers?‘, reageerde een collega van mij van de week. Jazeker, maar de (beroeps-) vaardigheden die behandeld worden zijn net zo relevant voor onze studenten die ook binnenkort de arbeidsmarkt opgaan. Projectmanagement, Conflicthantering, Excel, Kritisch denken, Persoonlijk Leiderschap, LinkedIn, het is allemaal ook relevant voor onze studenten. Het gave vind ik ook dat dit geen ‘schoolse’ content is maar dat we hen op deze manier ook laten zien dat we hen beschouwen als (beginnend-) professional!
Hoe werkt dat dan? – In juni maken wij binnen de organisatie Good Habitz ook beschikbaar voor al onze studenten. We onderzoeken met elkaar welke modules in het bijzonder geschikt zijn om op te nemen in het curriculum en hoe je dat kunt doen. Wij gaan kijken wat (technisch gezien) de eenvoudigste manier is om content uit GH te integreren in het LMS Canvas en vanuit MS Teams. Daarnaast is er natuurlijk de didactische component; hoe past dit dan in het onderwijsontwerp, wat kan de docent doen om dit ‘cadeautje’ voluit te benutten? Hoe kun je studenten ondersteunen bij verdieping, verbreding, versnelling in de opleiding?
Eduspecial 11 juni – Op 11 juni organiseren we een online ochtendje rondom dit thema waarin we onze docenten op weg helpen. We hebben de volgende line-up:
09.00 – 09.35u : Keynote Wij ontwikkelen ons als professionals (vaak ongemerkt-) voortdurend en genieten van nieuwe inzichten, interessante sprekers, experts op televisie. Ook voor onze studenten is het van belang dat zij nieuwsgierig en open werken aan hun eigen professionalisering en dat doen zij zelf ook vaak ongemerkt. Maar hoe kunnen wij dit als organisatie en vooral als docenten verder stimuleren? Hoe kunnen we studenten prikkelen om steeds het volgende stapje te zetten? Mike van Tilburg van GoodHabitz heeft heus niet alle antwoorden maar hij geeft ons in zijn keynote een aantal concrete tips en zet deze ochtend in het perspectief van Leven Lang Ontwikkelen!

09.40 – 10.20 : Eigen regie bij de student Judith Peinemann en Coen van Nieuwburg werken bij ROC van Twente en zij gebruiken GoodHabitz materiaal voor studenten binnen Loopbaanbegeleiding. ‘Wij hebben een opdracht geschreven die aanzet tot zelfregie van de student. Dit is bij ons ingepast in het curriculum en telt mee voor de overgang, we vinden het tof om jullie daar wat over te vertellen’ aldus Judith. Een mooi praktisch voorbeeld, lees hier een interessant interview met hen over deze opdracht.
10.30 – 11.00 : GoodHabitz WorkOuts! (Sofie Heemskerk met Jelmer Huigen)- Veel collega’s hebben het aanbod van GoodHabitz al ontdekt als zelfstudiemateriaal. Goed om te weten dat je de modules ook prima kunt gebruiken voor jullie eigen teamprofessionalisering, bijvoorbeeld op het gebied van effectief vergaderen, feedback geven of projectmanagement. In dat geval werk je blended; bijvoorbeeld een live bijeenkomst vooraf, zelfstudie tussendoor en dan weer een live bijeenkomst. Om je te helpen met de structuur en live werkvormen biedt GoodHabitz zgn. ‘WorkOuts’ aan. Zeker als je werkt met studenten is het noodzakelijk om een online cursus zorgvuldig op te nemen in je onderwijsontwerp en dus ook gezamenlijke leeractiviteiten organiseert voor en na een cursus. Deze presentatie draait om de vraag: Hoe kun jij als docent de Workouts gebruiken ter inspiratie van jouw lessen?
11.00 – 11.45u : Maak handig gebruik van mooie content! Of je als docent nou onderwijs verzorgt ondersteund door Microsoft Teams, Canvas of allebei, je kunt dit altijd verrijken met prachtige materialen die (vaak-) vrij toegankelijk zijn. Denk aan video’s van Youtube, Xertes van collega’s of andere scholen, Wikiwijs arrangementen en natuurlijk de prachtige GoodHabitz cursussen en masterclasses! Ook een gave optie is om Canvas cursussen van andere opleidingen te gebruiken (denk ook eens aan keuzedelen!). Maar hoe kun je dat technisch gezien doen? Hoe kun je koppelen, linken, inbedden en wat zijn de voor- en nadelen van die keuzes? Rik Burger en Lisa Bakker laten je zien hoe dit werkt en natuurlijk kun je ook vragen stellen.
11.00 – 11.45u : Mindmap to the max! ‘De techniek om te mindmappen zou elke docent moeten beheersen‘ beweert Pascal Koole vaak. ‘Je kunt met mindmappen het leerproces versterken en inzichtelijk maken, voorkennis meten, structuur aanbrengen in een module of project, aantekeningen maken, hoofd- en bijzaken onderscheiden, samenwerken en nog zo veel meer!‘ In haar presentatie biedt ze weer een palet aan ideeën en voorbeelden waarbij ze handig gebruik maakt van het materiaal van GoodHabitz, de Workout en onze nieuwe campusbrede tool Mindmeister.
Werk je bij ROC van Amsterdam-Flevoland? Meld je dan aan voor 11 juni Via Portaal voor Talent – Les op Afstand – Trainingen en workshops.