In de meeste workshops die ik verzorg ben ik, ondanks een goede voorbereiding van de deelnemers, al gauw 20 minuten kwijt aan een uitleg en introductie voordat we wat kunnen gaan doen. ‘Dat willen we niet’ zei mijn opdrachtgever dit keer. We willen het ervaren, doen, meemaken! Leuke uitdaging, geen geklets over het belang van activerende werkvormen en hoe je dat allemaal in je ontwerp doet maar leren door en in de vorm zelf. Na een gesprek over het betreffende docententeam en wat zij precies willen bereiken, kiezen we voor twee tools: Padlet en Xerte.
Inhoud verpakken in de vorm – Leuke uitdaging weer en het dwingt mij om weer even goed na te denken. Wat willen we bereiken? Het belangrijkste is de nieuwsgierige mindset waarbij je durft experimenteren. En daarbij dat je beter 1 tool heel goed kunt leren kennen dan je gek te laten maken door het oerwoud van tools. Daarnaast is Padlet een gratis tool dus ik moet hen wel bewust maken van een stukje ‘veilig werken’.
Goede handleiding, goede voorbereiding – Gelukkig heeft mijn collega Marike Drexhage al maanden geleden een mooi miniboekje over Padlet gemaakt en na een korte check op de actualiteit kan ik die met een gerust hart naar de docenten sturen die meedoen; ik wil altijd dat deelnemers zich voorbereiden.
Doelgroep: Docenten International Business Studies – Dat neemt mee dat er ws. veel aandacht zal zijn voor de talen en daarin is brainstormen, discussieren etc belangrijk. Ik ga met 4 verschillende borden van Padlet werken:
- Als opwarmertje kies ik de landkaart. Geef aan waar jij nu op dit moment zit. De deelnemers zetten een tag op de landkaart en vertellen wat ze willen leren of waar ze zin in hebben. Daarna geven ze elkaars antwoord punten.
- Het tweede bord dat ik gebruik betreft de kolommen. Ik stel vier verschillende vragen over het organiseren van interactie in de online les. Met sterretjes geven ze elkaar aan hoe belangrijk ze de opmerking van de collega vinden of herkennen. Als we dat hebben gedaan wil ik uitproberen wat er gebeurt als ik de indeling van de Padlet wijzig naar een muur (gezamenlijk experiment). Als het goed is kan ik dan wel slepen met alle opmerkingen.
- Het derde bord dat we gebruiken IS het bord waarmee je als docent kunt herstructureren, verbinden en slepen. De vraag is: wat zeggen jouw studenten tegen hun vader/moeder aan het eind van een lesdag over de online lessen? Ze geven elkaar ook een geschreven reactie dit keer. Op dit bord kan ik ook opmerkingen aan elkaar koppelen/verbinden met verbindingslijnen zoals met mindmappen.
- Het vierde bord is de tijdlijn. Ik ga nu steeds iemand de beurt geven om een volgende stap in een proces in te tikken. Het gaat over een nieuwe auto op de oprit en hoe ga je die auto leren kennen? De bedoeling erachter is dat het belangrijk is om een tool eerst heel goed te leren kennen voordat je ermee gaat werken en bewust na te denken wat je wilt bereiken en ook wat je wilt uitproberen. Dit geeft rust en zelfvertrouwen. Persoonlijk wil ik uitproberen of ik hun opmerkingen kan verplaatsen over de tijdbalk en of zij dat ook kunnen/mogen.
Mijn zorgen – Ik heb drie kwartier voor deze workshop, maar ik moet ook een andere tool introduceren namelijk Xerte voor het maken van volledige microlearnings die de docenten ook buiten de les om kunnen inzetten. Time Management kan dus een issue zijn, afhankelijk hoe vaardig de docenten zijn in het meedoen. Na de workshop splitsen we de groep op in twee groepen, ze kiezen dus 1 tool om die middag mee verder te gaan. Ik kan dus het vierde bord doorschuiven naar het groepswerk. Mijn collega Menno de Waal werkt met de tweede groep.