Smurf

Een uurtje inspiratie graag!

Een online presentatie op maat
Linda van Steenhoven van Summa College neemt begin december contact met me op: ‘Pascal, kun je ons in januari een uurtje inspiratie geven?’ ‘Denk het wel, wanneer is het precies?’ ‘Serieus, maandagochtend 4 januari om 9 uur? OK, waarom niet, voor alles moet een eerste keer zijn.

De ingredienten: 100 docenten, maandagochtend 4 januari 9 uur (!), aftrap studiedag en jaar, corona.Wat willen jullie inhoudelijk?’ Linda vertelt dat dat een mix is van inzicht in blended learning, microcontent hoe doe je dat nou echt als docent in de praktijk? Het gaat om 100 docenten met heel verschillende niveaus en vaardigheden, dus een beetje differentiatie zou fijn zijn ook al hebben we maar een uurtje. En dan komt op 14 december het nieuws erbij dat we weer grotendeels online onderwijs gaan verzorgen, kun je daar ook iets mee?… Mooie uitdagende opdracht dit!

Hoe verbind je al die ingrediënten tot een (voor iedereen-) zinvolle presentatie?
Gelukkig heb ik de kerstvakantie om daar eens goed over na te denken. Zo’n grote groep is een flinke handicap, ik vind het veel lekkerder om met een groep van max 20 docenten aan de slag te kunnen zodat je veel interactie kunt organiseren en kunt inspelen op behoeften. Eerst moet ik structuur en focus aanbrengen in de onderwerpen zodat die logisch op elkaar volgen. Het blended ontwerpen is de belangrijkste vraag en daar moet dus de meeste aandacht voor zijn, met een stukkie samen oefenen zodat ze de rest van de dag verder kunnen. Het online onderwijs verzorgen is urgent en korte termijn (nu!) maar ik mag ervan uitgaan dat de docenten inmiddels 8 maanden ervaring hebben opgedaan. Ik besluit dat onderwerp aan te vliegen vanuit de intrinsieke wens jezelf als docent te willen ontwikkelen en verbeteren; online onderwijs vergt een hele nieuwe didactiek en dat is een doorlopend groeiproces voor iedereen. En het is de moeite waard want ‘here to stay’. Het derde onderwerp, microcontent, is eigenlijk de lijm tussen beide andere onderwerpen en meteen een duurzame investering in de toekomst. Het is waarschijnlijk voor veel deelnemers een nieuw begrip dat moet landen. Daarom is het belangrijk om een paar goede voorbeelden te laten zien en het verband tussen de drie onderwerpen een aantal keer in verschillende bewoordingen aan te geven.

Interactiviteit – Gelukkig hoor ik net dat mijn collega Rik Burger tijd heeft om te helpen. We bouwen drie interactieve werkvormen in. Door duo-presentatie is er meer afwisseling mogelijk.

Hoe regel je als externe spreker de voor- en nazorg?
Ik werk niet bij Summa College, ik ken de docenten niet en zal hen waarschijnlijk nooit meer terugzien. Dat heeft voor- en nadelen maar veranderkundig gezien is het niet heel prettig, voelt het als een ‘losse flodder’. Het eerste dat ik dan moet doen is accepteren dat ik in de rol van ‘inspirator’ gevraagd ben en er op vertrouwen dat anderen de (veranderkundige-) begeleiding goed zullen oppakken. Het is ook niet zo dat ik ‘niks’ kan doen in de borging van de inhoud: ik vraag Linda om voor de kerstvakantie alle deelnemers het miniboekje ‘Blended ontwerpen’ toe te sturen met het verzoek de eerste 2 pagina’s van te voren door te nemen. Ik heb niet de illusie dat iedereen dat zal doen maar ik weet dat het enorm helpt als men zich heeft ingelezen. Daarnaast heb ik gevraagd of de docenten alvast een concreet leerdoel willen opschrijven waar zij zelf een blended module voor willen maken. Ook dat helpt voor de focus en de persoonlijke betrokkenheid tijdens de presentatie. Dan de nazorg.  De informatiedichtheid van deze presentatie is hoog en niet alles zal voor alle deelnemers even relevant zijn gezien de niveauverschillen. Onderstaande xerte is de presentatie en ook meteen het naslagwerk.  De presentatie was superleuk, hier kun je ook meteen de reacties zien van de docenten zelf.