Filip Mishevski (Unsplash)

Die online lessen zijn zo SAAI!!

SAAI! Dat was letterlijk wat we laatst ophaalden bij een aantal studenten. En ik snapte het helemaal, zeker als ik ruim 30 jaar van mijn leeftijd wegdenk.  Als ik terugdenk aan de in mijn beleving tientallen webinars die ik heb gevolgd afgelopen half jaar zijn er ook een aantal saai geweest. Mijn geluk is dat ik zoveel onderwerpen interessant vind :-). Gelukkig zijn er ook veel collega’s die juist hele leuke, gave en afwisselende online lessen verzorgen. Hoogste tijd om op experiment uit te gaan en te zoeken naar het tegenovergestelde van een saaie online les. Zo moet ik vaak erg lachen om bepaalde radioshows waar de presentatoren zoveel lol hebben dat het hen niet lijkt uit te maken of je luistert of niet. En Lubach met zijn irritante geluidjes tovert ook altijd tenminste een glimlach op mijn gezicht. En vaart en onvoorspelbaarheid, daar kan ik ook van genieten. En “gewoon een beetje drama schoppen” zei Carlijn Post in het (NIET SAAIE) webinar van vorige week.

Mooie kans! – Toen afgelopen donderdag bleek dat we maandag geen trainer zouden hebben voor de workshop ‘Hoe hou je je studenten bij de les’ was dat natuurlijk een uitgelezen kans voor Tijmen (Leurs) en mij om dit experiment in te zetten. We hadden de grootste lol bij het idee dat we allerlei geluidjes als een Amerikaanse countdown, applausjes en interrupties zouden gaan gebruiken en we hebben meteen een soundbox besteld. Tijmen vond een “Wheel Decide” (soort digitaal Rad van Fortuin) waarin we vragen aan docenten zetten (Tijmen moet tijdens de uitzending tenminste 5 vragen wegspelen) die we meteen mooi konden vissen uit de geweldige reflectie app van de HvA (Bekwaam als Leraar, super!). Verder twee verschillende soorten Break-out-sessies inclusief rollen en wederzijdse afhankelijkheid met de nieuwe BO functionaliteit van MS Teams.

Theorie van te voren verdelen onder deelnemers – Daarnaast hebben we de korte stukjes theorie (tips uit de didactiek, pedagogiek en ‘Aandacht in de online les’) van tevoren geplant bij verschillende deelnemers om zelf minder aan het woord te zijn. Dat lijkt dan spontaan (‘Harry heb jij tips hierover?’) maar de ondersteunende slide laat meteen zien dat dat geënsceneerd is. Polletje ertussendoor, werken met de spotlight functie en het bewust niet nabespreken van de groepsopdrachten verhogen de onvoorspelbaarheid en vaart.

Al tijdens het schrijven van het script blijkt dat we veel te veel inhoud hebben over het onderwerp. Maar ja, theorie moet je toch vooral buiten je les plaatsen 🙂 dus die hebben we gewoon verzameld in 1 artikel die de deelnemers achteraf krijgen, de inhoud is in dit geval de vorm!

En wat kan die docent hier dan mee? – Een docent is vaak alleen met een groep studenten en heeft dus geen technische side-kick. Daarbij kost het scripten van lessen op dit detailniveau voor alle lessen in de praktijk veel te veel tijd. Maar als je anders naar je groepen kijkt en je verzorgt bijvoorbeeld een online sessie voor een heel cohort van bijvoorbeeld 50 of 80 studenten tegelijk, dan kun je dit absoluut met twee docenten organiseren en met gemak een bijeenkomst van twee uur vullen. Erg leuk voor jezelf en je studenten om dat eens per week te doen voor een belangrijk thema/leerdoel!

De docent-alleen kan elementen uitkiezen die bij hem passen – tempo in de les, veel interactie, studenten zelf kleine stukjes laten voorbereiden, een spelletje tussendoor. Humor in de stem en de aandacht en waardering richten op de studenten die er wel zijn en op hun inbreng.

Wat ging goed? Wat ging mis?

  • De irritante geluidjes kregen we nog niet voor elkaar zonder reclame of gehoorschade. We blijven dit uitzoeken komende tijd.
  • De ‘Wheel Decide’ was een groot succes, ondanks het vreselijk irritante reclameblok en de relatief kleine letters. Het succes zat hem in de inhoudelijk sterke vragen.
  • Duo presentatie is echt supergaaf om te doen en eerlijk gezegd, al die tools, werkvormen en BO-rooms maken dit bijna noodzakelijk. Deelnemende docenten gaven aan er zin in te hebben om dit met een collega samen en een wat grotere groep studenten te willen gaan doen. Leuk en afwisselend, je kunt elkaar ook aanvullen of vragen stellen!
  • Aantekeningen maken in de BO-rooms moet je niet op het notitieblok laten doen, want als de studenten terug zijn in de centrale ruimte dan kunnen zij daar niet meer bij! Lees hier uitgebreide tips hoe je dat allemaal kunt oplossen.
  • Een script maken is veel werk maar daardoor weet je wel heel goed hoe je in de tijd en inhoud zit, weet je allebei wanneer je iets moet doen en met de ‘Wheel Decide’ hadden we extra inhoud achter de hand om gaatjes mee te vullen. Blijvertje!
  • De exit ticket met twee vragen aan de deelnemers werkte lekker en eenvoudig. Een paar antwoorden: Wat neem jij mee naar jouw online les? – iedereen waarderen – koppelen aan actualiteit – denktijd geven aan (alle-) studenten – van tevoren tekst geven aan een paar studenten, interactiviteit verhogen. Hoe heb je de workshop ervaren? – leuk, zinvol, lekker afwisselend en gezellig, fris en positief, informatief, inspiratie!.

Nou ja wij hebben in ieder geval enorm veel plezier beleefd aan deze Eduspecial, smaakt naar meer!