Van fysiek naar online onderwijs – Als je als ervaren docent de shift moet maken naar online onderwijs dan moet je echt wel ff slikken. Feitelijk vraagt dit een herontwerp van jouw lesgeven, werkvormen en projecten die in de fysieke schoolomgeving goed werkten, werken nu ineens helemaal niet meer en de technologie biedt een enorme hoeveelheid nieuwe werkvormen die je nog niet kent. De allerbelangrijkste succesfactor in dit avontuur is … je eigen mindset. Als je nieuwsgierig bent, durft te experimenteren en durft te falen, als je in gesprek gaat met collega’s en studenten over deze nieuwe werkvormen, dan moet je je kwetsbaar op durven stellen. Maar als je dat eenmaal doet, dan gaat er echt een wereld voor je open!
Hoe was het ookweer? – Je plaatst jezelf weer terug in de tijd dat je voor het eerst ging lesgeven. Weet je nog dat je een plan bedacht, met werkvormen op basis van lesdoelen? En dat het dan toch heel anders liep in het echie? En dat je dan achteraf bedacht wat wel goed ging en wat niet goed ging? Een werkvorm houden, verbeteren, herzien, even in de kast leggen voor later, of absoluut weg ermee? Zo bouwde je aan jouw eigen persoonlijke repertoire als docent. Als orde houden niet lukte vroeg je aan 5 collega’s hoe zij dat deden en dan ging je dat uitproberen tot er iets werkte voor die klas. Houden. Als je een gave werkvorm of opdracht had bedacht, dan deelde je dat met je collega’s en was blij en trots dat zij dit wilden kopiëren of in je les wilden komen kijken.
Doe het niet alleen! – Ook nu is het krachtig om jouw lesmodule/onderwijsprogramma te bespreken met een paar collega’s. Zet pijlen bij die plekken waar je aan twijfelt of waar je een (online-) werkvorm bij zoekt en vraag je collega’s hoe zij dat zouden doen. Het lijkt misschien extra moeite en tijd maar prik gewoon om de week een uurtje een Teams afspraak met twee collega’s en bespreek je twijfels. Vraag welke werkvormen/activiteiten zij eenvoudig vinden om in te zetten en oefen dit ter plekke even samen. Of maak de groep iets groter en geef iedereen tien minuten om zijn leukste online lesmoment met de anderen te delen. Als jullie een i-coach hebben of een superdigivaardige collega, nodig die dan uit om je te helpen of inspireren!
Samen creëren – De één is goed in het maken van een mooie afbeelding of een filmpje terwijl de ander goed is in het bedenken van een groepsopdracht. Als je eenmaal met elkaar gaat samenwerken en taken verdeelt zal het je opvallen hoeveel jullie als docenten gemeen hebben, ook al is de inhoud misschien anders. Neem met elkaar bijvoorbeeld de techniek rondom een break-out-opdracht door, werk de gespreksrollen 1 keer uit in PowerPoint en gebruik allemaal vanaf nu diezelfde rollen en opdrachten. Je studenten zullen dit heel snel gaan herkennen en door steeds te variëren op de basisopdracht met verschillende rollen biedt dit veiligheid en betrokkenheid tegelijk. Wat een winst!
Sluit je aan! – Op LinkedIn, Insta, Youtube en Facebook zijn allerlei communities en websites van docenten en trainers die aan het experimenteren zijn, die tips geven, achtergrondartikelen schrijven en vragen beantwoorden. Volg mensen als Ralf Hillebrand, Annet Smith, Ashwin Brouwer, Wilfred Rubens, Irene van der Spoel, Vernieuwenderwijs, Practoraten zoals mediawijsheid en connect met de collega’s die commentaren plaatsen die jou aanspreken. Durf te vragen!