Hoe maak je eigenlijk een blended lesmodule?

Een voordeel van deze tijd is dat docenten hun didactiek aan het herijken zijn. Met name het boekgestuurde/docentgestuurde onderwijs moet het (terecht-) ontgelden, dit werkte al niet meer zo goed en nu al helemaal niet. En online synchroon lesgeven zonder een goed ingerichte digitale leeromgeving met een kop en een staart, met zorgvuldig gekozen leeractiviteiten die leiden in de richtig van het leerdoel, werkt ook niet.

Vandaag verzorgden wij een aantal workshops aan een groep van 40 docenten en ook zij wilden vooral weten en leren hoe ze dit anders kunnen aanpakken, in ieder geval voordat in september het nieuwe schooljaar start. Natuurlijk heb je in de docentenopleiding wel geleerd hoe je een lesmodule opbouwt, maar wellicht is dat al een tijdje geleden of heb je nooit echt blended ontworpen. En ook voor docenten die niet zelf het onderwijs ontwikkelen, is het handig om inzicht te hebben in ‘hoe het in elkaar steekt’.

Drieluik blended ontwerpen EN lesmateriaal maken!

Hoogste tijd voor een nieuwe opzet in de workshop structuur van het team Onderwijsvernieuwing van Dienst ICT dus. We hebben gekozen voor een dagdeel waarin docenten drie workshops van een uur achter elkaar kunnen doen, of steeds een losse uit kunnen kiezen. We hebben de workshops gisteren gepubliceerd en er zijn nu al 12 inschrijvingen voor bij elkaar 30 workshops:-). Bulls-eye dus!

Wat gaan ze leren/doen?

In de eerste workshop behandelen we een basis voor Blended Learning voor het beroepsonderwijs. We gebruiken daar (zoals altijd-) heel graag het Playbook-model voor van 2BLearning. Samen met onze onderwijskundigen zijn we daarvoor een miniboekje aan het ontwikkelen dat hen stapsgewijs meeneemt. We behandelen daarin ook een kleine maar effectieve selectie van tools voor de leeractiviteiten.

Hoe vertaal je dat naar digitaal?

Er zijn veel verschillende digitale leeromgevingen die gebruikt worden. Aardig wat teams zijn MS Teams gaan gebruiken en zijn daar heel tevreden over.  Wat zij wel lastig vinden, is hoe je de structuur van een Blended Module, authentieke opdracht of project, helder en stapsgewijs kunt weergeven in MS Teams. Je kunt natuurlijk wel structuur aanbrengen door voor elke activiteit een opdracht aan te maken, of door documenten en links onder elkaar in het klasnotitieblok te zetten. Maar het is vele malen mooier om een Xerte webpagina te embedden in Teams!

Ook voor teams die de komende maanden hun onderwijsontwerp in onze nieuwe leeromgeving Canvas gaan bouwen, is Xerte een slimme keuze want er is zelfs een LTI-koppeling mogelijk!

In de tweede workshop leren docenten dus hoe zij hun module, project of authentieke opdracht prachtig kunnen vormgeven in een Xerte Webpage. Dat ziet er echt gelikt en professioneel uit, en je kunt het ook nog eens prima bekijken op een mobiele telefoon!

In de derde workshop leren docenten hoe zij een interactieve minimodule maken, een klein stukje lesmateriaal dat studenten zelfstandig thuis kunnen doornemen. Bijvoorbeeld ter voorbereiding op een interactieve online les. De studenten krijgen zelf hun score/resultaat te zien.

Alle Xerte materialen kunnen in elke leeromgeving gebruikt worden, we zijn eigenaar van ons eigen materiaal. Zo kunnen we docenten helpen bij hun voorbereiding voor september op een duurzame en professionele manier. We hebben er weer zin in!