The ‘good-old mindmap’!

Wie mij een beetje kent, weet dat ik een voorliefde heb voor mooie plaatjes en aantrekkelijke afbeeldingen. Daarnaast ben ik geen fan van tig apps en tools, maar geef ik de voorkeur aan een paar goede apps waar je veel mee kunt bereiken. En tot slot word ik vaak oneerbiedig een ‘structofiel’ genoemd, ik hou echt van het bieden en krijgen van een heldere structuur. Deze drie aspecten worden eigenlijk gecombineerd in de passie die ik al een paar jaar heb voor ‘mindmapping’. 

Nu we vooral online onderwijs verzorgen, is mindmappen samen met studenten of collega’s een welkome afwisseling van bijvoorbeeld brainstormen met Padlet tijdens het online onderwijs. Het mooie van mindmappen is dat je er superveel verschillende werkvormen mee kunt organiseren als docent. Je kunt in een paar minuten peilen hoeveel je studenten al weten over een onderwerp, een project in de grondverf zetten of een opdracht uitleggen.

Mooie bijvangst is dat studenten zelf ook ontzettend veel aan de techniek kunnen hebben tijdens hun werk, stage en studie. Veel mbo-studenten hebben bijvoorbeeld moeite met het lezen van lange teksten, het onthouden van terminologie of het onderscheiden van hoofd- en bijzaken. Echt de moeite waard dus om hen dit mee te geven, het vergroot hun zelfvertrouwen en hun kansen op succesvol verder studeren.

Om mbo-docenten te inspireren het mindmappen nog eens op te pakken, heb ik een (gratis-) ‘miniboekje’ samengesteld met voorbeelden, opdrachten en een aanpak om te beginnen.

Om ook studenten op weg te helpen heb ik een ‘miniboekje’ voor hen gemaakt dat zij bijvoorbeeld van te voren als huiswerk kunnen doornemen. Verder verzorg ik met Tijmen Leurs workshops voor docenten, waarin we dieper ingaan op de didactiek. De eerste workshop was superleuk en leerzaam om te doen, we hebben zin in de volgende!