Een van de vijf modules die we binnen de ‘Peergang voor mbo-i-coaches’ ontwikkelen draait om de rol van veranderkundige. I-coaches hebben eigenlijk altijd te maken met (het begeleiden van-) veranderingen in de onderwijsteams. Soms gaat het om een verandering die slechts 1 docent betreft, soms om meerdere teams tegelijk met een ambitie waar zij ict voor willen inzetten. Veranderkunde is een breed, complex en zeer interessant onderwerp en er zijn honderden boeken en modellen voor op de markt. En even zoveel meningen (‘veranderkunde bestaat niet’, ‘je kunt een verandering niet managen’ en ‘bijna alle veranderprocessen mislukken’) en momenteel woedt in de media een storm over de zin en onzin van innovaties in het onderwijs waarbij de ene helft van Nederland terug lijkt te verlangen naar het krijtje en de lineaal en de andere helft neigt naar ‘elke verandering is een verbetering’ en alles daartussenin.
Aan ons, team Bruggen Bouwen, om keuzes te maken voor een module met een studiebelasting van ca. 12 uur waarvan de helft bestaat uit online synchrone workshops met een expert en de andere helft uit opdrachten en theorie die de i-coach individueel tot zich neemt en in de eigen praktijk uitvoert. Voor de i-coach is het handig om te beseffen dat hij alle rollen die hij vervult in kan zetten bij veranderprocessen.
We wilden het inhoudelijk niet te zwaar en ook niet te licht maken, aan de ene kant is het alleen maar een introductie over veranderkunde maar aan de andere kant willen we ook stof tot nadenken bieden en vooral de i-coach in staat stellen om veranderprocessen in zijn/haar eigen praktijk beter te doorzien, voor te bereiden en te begeleiden. We hebben voor de rode draad gekozen voor het pittige werk van Hans Vermaak en Léon de Caluwé, Leren Veranderen. We laten de deelnemers kennismaken met de kleurentheorie over veranderen en met de verandercyclus uit het boek. Vanzelfsprekend doen zij zelf de kleurentest om te ontdekken wat hun manier van kijken naar veranderen is, en met pittige casus-opdrachten leren zij om de verschillende perspectieven (kleuren-) in te nemen. Dit zal hen helpen om hun eigen blinde vlekken in te zien en ook meteen ‘repertoire’ aangereikt krijgen om daar een effectieve weg in te vinden. De module is gelardeerd met echte statements en casussen van i-coaches, zoals hier i-coach Erik iets zegt over het belang van het betrekken van collega’s.
Naast de genoemde cyclus bieden we ook het 8-stappenmodel van Kotter aan en het praktische IT3 model speciaal ontwikkeld voor i-coaches door ROC Friese Poort. Gedurende de module werken alle 16 deelnemende i-coaches aan hun eigen ‘veranderplan’, een interventie/implementatie die zij na afloop van de module in de praktijk gaan uitvoeren. Tijdens de module krijgen ze veel voorbeelden van andere i-coaches en denken zij met elkaar mee om alle veranderprocessen de beste kans van slagen te bieden!!
Voor meer informatie en aanmelden: Bruggen bouwen met i-coaches.