Drie online synchrone workshops met twee inhoudelijke experts en zo’n 14 mbo-I-coaches die elkaar niet kennen (als deelnemers), dat is de uitdaging. In blogje deel 1 beschreef ik hoe we tot dit plan zijn gekomen en in deel 2 hoe we het grof ontwerp hebben opgezet. Vandaag was het ‘opwarmertje’ in alle opzichten.
Op 18 maart is de eerste echte workshopavond en we willen graag dat iedereen dan werkende hardware en software heeft. Iedereen een webcam want we gaan proberen een ‘live’ setting maar dan online te organiseren. Om ervoor te zorgen dat iedereen een beetje gewend is aan de vorm en de techniek voordat we voor het echie gaan hebben we vanmiddag om 15.30 uur allemaal ingelogd in Adobe Connect.
Grappig is dat de enige die in de auto is gestapt voor deze opwarmsessie, ikzelf ben:-). Jolanda en Fernando van Deltion zijn bereid om ons de eerste paar keer op weg te helpen met alle techniek, tot we op ‘eigen laptops kunnen staan’. De bijeenkomsten worden dus vanuit Zwolle gehost.
Deelnemende I-coaches werken bij Deltion, Noorderpoort, Friese Poort, Friesland College, Horizon College en Hoornbeeck en kennen elkaar dus niet (wat een feest!!). Na een virtuele rondleiding van Fernando (langs de chat, handje opsteken, breakout rooms) neem ik het woord. We hebben een paar slides klaargezet. Doel is om de outlines van de module uit te leggen, verwachtingen uit te spreken, te verkennen wat er anders is aan online workshops dan live workshops en natuurlijk een klein beetje kennis te maken. De voorbereiding van het opwarmmiddagje lag vooral bij Fernando (technische instructies, telefonische bijstand, alles klaarzetten).
Opbrengsten – Technisch gezien ging er weinig mis vond ik. In het begin liep onze eigen audio niet omdat net daarvoor de telefoon, webcam en de headset hadden gestreden om voorrang in de pc. Iedereen kwam redelijk feilloos binnen dankzij de goede instructie vooraf. Fernando deelde het scherm van de presentator met de deelnemers en schakelde over naar een externe website – die werd door 2 deelnemers niet gezien. Dat kan aan de browser liggen zei hij. Deelnemers werden ook allemaal kort in een groepje in een break-out-room gezet, een virtueel apart klaslokaaltje voor een groepje. Bij terugkomst bleek dat 1 van de deelnemers ook daadwerkelijk (onbedoeld) was ‘uitgebroken’; zij kon niet terugkomen in onze classroom. Fernando vertelde mij na afloop dat dat af en toe kan gebeuren waarop ik aangaf dat je dit als docent eigenlijk niet in je eentje kunt oplossen. Zijn kalme antwoord was ongeveer; ‘studenten hebben de taak om naar school te komen, docenten hebben de taak om les te geven’. M.a.w. iemand die de connectie verliest kan zijn browser sluiten en zich opnieuw aanmelden, een appje van Adobe op de smartphone zetten en op dat apparaat de boel volgen of desnoods achteraf de opname bekijken. De docent kan daar niet op wachten, die moet door.. Ik vond onze oplossing wel vriendelijker, Fernando heeft de deelnemer opgebeld en teruggeloodst:-).