Online workshop geven? Doe het maar! (deel 1)

Het team ‘Bruggen Bouwen’ (Kennisnet/saMBOict) houdt zich al enige tijd bezig met I-coaches in het mbo. Na een uitgebreid onderzoek zijn we nu aan het optrekken met zo’n 7 mbo-instellingen om nog beter zicht te krijgen hoe je I-coaches het meest effectief kunt inzetten en wat daar allemaal bij komt kijken. Er is inmiddels een ‘masterclass’ ontwikkeld om instellingen te helpen bij het ontwikkelen van een professioneel plan voor implementatie en inbedding.

Peergang voor I-coaches – Daarnaast richten we ons op de I-coaches zelf; er zijn inmiddels honderden I-coaches, media-ambassadeurs, Blended Vaandeldragers etc. actief in het mbo (Als projectleider bij ROC Midden Nederland werkte ik tot voor kort nog samen met een team van bijna 20 Blend-IT coaches). Met welke professionalisering vragen lopen die eigenlijk rond? Waar lopen ze misschien in hun dagelijks werk op vast of welke kennis/vaardigheden missen zij zelf? Ook dat hebben we onderzocht en uit de lijst van meer dan 150 leervragen zijn we uiteindelijk tot een structuur gekomen van een ‘peergang’ voor I-coaches.

Module trainer/coach – Een van de clusters van leervragen richt zich op het voorbereiden en verzorgen van goede workshops en professionele trainingen. En een andere cluster betreft het begeleiden en coachen van groepen docenten. De meeste I-coaches zijn of waren docent en weten daardoor hoe leren werkt, hoe je lessen voorbereid en hoe je materie kunt uitleggen. Maar het voorbereiden en verzorgen van een training voor een team van bijv. 20 docenten vergt toch nog wel wat extra’s in de praktijk.

In maart verzorgen wij voor het eerst de module “trainer vs coach” voor I-coaches. We hebben 12 deelnemers in deze eerste pilot die verzorgd wordt met experts Michel van Ast (Kleppen Dicht) en Laura van den Ouden (de beste trainer van Nederland in 2018-2019:-).

Online training – Het meest spannende vind ik dat we hebben besloten om de training volledig online te gaan verzorgen. Er komt een uitgebreid Wikiwijs-arrangement voor alle bronnen en achtergronden en er zijn drie online synchrone workshops. Drie maandagavonden van 19.00-21.000 uur waarin deelnemers, trainers en experts allemaal vanaf hun eigen locatie inloggen en een interactieve workshop beleven. Het klonk natuurlijk heel logisch toen we dit bedachten, want:

  1. De trainers, experts en deelnemers wonen en werken van Appingedam, Uitgeest tot Culemborg dus de reiskosten van drie face-to-face workshops zouden fors zijn
  2. De deelnemers zijn I-coaches die vaak ook nog voor de klas staan. Ruimte vinden in de agenda’s is daardoor heel lastig en door de reistijd bijna onmogelijk
  3. De doelgroep is zeer nieuwsgierig naar leren met onderwijstechnologie en/of heeft daar al aardig wat ervaring mee
  4. Dûh, het gaat om een peergang voor I-coaches, dat doe je toch niet in een zaaltje:-)?

Maar nu het allemaal wat dichterbij komt slaat enige spanning bij ondergetekende toch wel toe. Twee uur lang online op grote afstand een interactieve workshop verzorgen voor 12 kritische I-coaches? En dat drie avonden lang? Houston, we have a challenge! De komende weken zal ik met jullie delen hoe dit gaat lopen in de voorbereiding, uitvoering en evaluaties van de online workshops. Spannend, zin in!