Veel mbo scholen werken met docent/trainers (e-coaches, mediacoaches, digidocs) om collega-docenten en teams te ondersteunen in het gebruik van ict. De manier van werken verschilt enorm, bij deze een aantal inzichten/leads.
De werkwijze verschilt flink, Kennisnet doet daar momenteel uitgebreid onderzoek naar (uitslagen worden besproken op CVI 2018). Op de CVI Conferentie 2017 presenteerden Blend-It coaches Kirsten Lijlama en Merel Nelemans van ROC Midden Nederland, Jaap-Jan Vroom van Deltion College en Jorrit Arntzen en Joost Willems van Friese Poort hun eigen werkwijze.
Wie is/wordt de coach? – Vaak gaat het om een eigen docent die veel verstand en affiniteit heeft met ict. Als die niet vrijgemaakt kan worden of er is geen geschikt persoon voor de job, dan kan er ook extern geworven worden. Misschien open deuren maar de voor- en nadelen op een rijtje:
Eigen docent – Voordeel: Weet wat er speelt, heeft verstand van het huidige onderwijs en vakgebied, kent de collega’s en hoe hij hen kan benaderen. Weet waar studenten behoefte aan hebben. Heeft kennis van de eigen software en kent waarschijnlijk de weg bij de ict/management diensten. Nadeel: kan last hebben van tunnelvisie, kan te weinig op de hoogte zijn van innovatie en nieuwe software/trends, collegialiteit kan belemmerend werken en het adviseren van directie kan vanuit de positionering van docent lastig zijn. Daarnaast kan het zijn dat ze in de praktijk te snel ingezet worden om adhoc in te springen op lesgevende taken (versnippering van taken ligt op de loer).
Externe coach – Voordeel: Je kunt de vacature zo beschrijven als je wilt met de gewenste capaciteiten, ervaring, positionering. Je kunt iemand een tijdelijk dienstverband geven om te kijken hoe het werkt, je kunt bijzondere expertise in huis halen om van te leren en je kunt sturen op basis van de werkzaamheden die hij/zij vooral moet uitvoeren (Wilfred onderscheidt hiervoor vier fasen in het werk). Ook de ‘frisse blik’ en ‘vreemde ogen dwingen’ kunnen voordelen zijn. Nadeel: Moet in het algemeen langer inwerken, ook al heeft hij/zij kennis van het mbo. Moet zich heel snel veel software-pakketten tot op expertniveau eigen maken of daarin samenwerken met aanwezige trainers. Zal eerst zijn sporen moeten verdienen bij docenten/teams/directies.
Welke capaciteiten zijn belangrijk? – Er zijn scholen die eerst een uitgebreide opleiding aanbieden aan potentiële BICs zodat zij allemaal dezelfde taal spreken en de professionaliteit en kennis beter gewaarborgd zijn. Natuurlijk moet het een ict-handige persoon zijn met enige kennis van onderwijskunde, opleidingskunde, e-learning, blended learning en trends op dat gebied (en modellen als vier-in-balans, SAMR en TPACK). Maar verder is het vooral van belang welke taken er uitgevoerd moeten worden, daarom kan soms een duo van twee verschillende coaches het effectiefst zijn. Voorbeelden:
- Er moet nog beleid ontwikkeld worden in het college. Directie/MT/teams hebben nog te weinig beeld en visie ontwikkeld waar men heen wil. De coach moet hen dus kunnen informeren, adviseren en helpen tot een gezamenlijk plan van aanpak te komen. Heeft kennis nodig van innovatie, implementatie, onderwijskunde.
- Beleid en visie zijn klaar maar er zijn veel ‘digibete’ docenten die moeite hebben met de eerste stappen zetten. De coach staat een paar stappen verder dan hen en kan hen geduldig op weg helpen, vragen beantwoorden, hulp video’s maken, in de klas ondersteunen.
- Er is een uitgesproken ambitie om een aantal opleidingen Blended of zelfs volledig op afstand te gaan bieden maar de expertise om dit van de grond te krijgen ontbreekt. De gewenste coach is een projectleider met verstand van e-learning, blended leren, e-tivities en e-moderating.
Blend-IT coaches die dat allemaal in zich hebben zijn zeldzaam, als je er eentje hebt wees er dan vooral zuinig op:-) !
Zie ook: deze blog van Wilfred Rubens over de ondersteuning van docenten bij ict-gebruik.