Het Learning Experience platform neemt het leren over!

Leerplatform nieuwe stijl – Gisteren mocht ik een kijkje nemen in de keuken van een aantal vooruitstrevende bedrijven. Hun ontwikkelkeuken voor medewerkers om preciezer te zijn. Zo’n 15 bedrijven en een aantal opleidingsinstellingen die hebben gekozen voor Curatr LXP als leer- en ontwikkelplatform voor hun medewekers waren aanwezig, drie bedrijven presenteerden hun eigen ‘inrichting’. Toen ik een tijdje geleden voor het eerst kennis maakte met deze nieuwe generatie leerplatforms, toen duizelde het mij even omdat de werking zo anders is dan ik van traditionele LMS-en gewend ben. Wat het allermeest opvalt is dat de lerende zelf echt centraal staat, zijn eigen leerproces leert sturen en invloed heeft op zijn eigen leeromgeving. Laat ik even proberen ongeveer te schetsen wat er gebeurt als ik de lerende zou zijn (afhankelijk van de keuzes die het bedrijf instelt natuurlijk);

Deelnemersperspectief – Als ik net begin met mijn studie/baan dan zijn er een aantal leerobjecten die al open staan, nog voordat ik mij heb ingeschreven. Bijvoorbeeld een animatie over de visie van de instelling, de eerste belangrijke feiten en alles wat ik ‘openbaar en vrijuit’ kan doornemen om een goede start te maken. Dat heb ik alvast op zak en ik heb meteen een veel beter beeld van waar ik terecht kom. Als ik eenmaal ben aangemeld en ik krijg mijn inloggegevens, dan kan ik verder gaan naar de eventueel andere ‘verplichte’ onderdelen. Ik wordt nu ook automatisch ingedeeld in een groep die in dezelfde periode start als ik, er is een levendige chat waarin we ervaringen en vragen uitwisselen en er is een mentor virtueel aanwezig die ons door een aantal ‘SPOCS’ heen begeleidt. Op een gegeven moment ben ik klaar met het leren van de rechttoe-rechtaan basis en nu kom ik in het gedeelte waarin ik mij echt kan gaan ontwikkelen. Er zijn leerpaden die ik kan volgen of die voor mij klaargezet kunnen worden omdat ik een bepaalde rol (erbij-) krijg. Maar ik kan ook gewoon zelf de focusgebieden van de instelling gaan ontdekken. In elk focusgebied staat alvast een aantal leeractiviteiten klaar die ik zou kunnen kiezen, bijvoorbeeld een online cursus, een PDF, animatie of een ‘live’ workshop waar ik mij voor kan inschrijven. Wat heel handig is, is dat ik daar zelf ook ruim dertig soorten leeractiviteiten aan toe kan voegen zoals een boek dat ik over dat onderwerp lees, een conferentie die ik bezoek of een presentatie die ik verzorg.

Reflectie – Bij elke leeractiviteit die ik afrond, plopt er een kort reflectieformuliertje op met een aantal vragen. Bijvoorbeeld; wat is de kern van wat ik hieruit geleerd heb? En “wat doe je nu anders in de praktijk?”. Ik kan dat wegklikken maar als ik de moeite neem om dat even in te vullen dan wordt ik beloond; in mijn scherm draait het ‘bordje’ van de leeractiviteit nu om en kleurt zwart. Mijn antwoord wat ik ervan geleerd heb wordt nu zichtbaar. Op die manier krijg ik in het focusgebied precies te zien wat ik allemaal geleerd heb en hoe dat mijn werk heeft beïnvloed. Dat geldt voor de leeractiviteiten die al klaar stonden, maar ook voor alle leerervaringen die ik zelf toevoeg. Zo zou een student zijn mentor of een werkbegeleider van een opleiding feedback kunnen vragen op een prestatie en dat filmen, de video toevoegen en daarmee weer een mijlpaal bereiken. Punten verdienen, badges voor grotere eenheden, alles is mogelijk ter extra motivatie. En dan komt het, rechtsboven ziet de lerende een knop ‘delen’ waarmee hij een uitdraai van een overzicht van dat alles kan mailen naar een manager of mentor. Vanzelfsprekend kan de lerende zelf ook een overzicht openen voor een samenvatting.

Persoonlijke leeromgeving – Een van de presentatoren liet zijn persoonlijke leeromgeving zien en hij had inderdaad een aantal focusgebieden flink aangevuld met eigen leeractiviteiten. Het viel mij op dat er geen onderscheid meer te zien was tussen leeractiviteiten die hij zelf had toegevoegd en de orginele die er van te voren als stonden. “Waarom zou je dat willen?” was zijn vraag. Daar zit wat in natuurlijk, hij ontwikkelt zich op zijn eigen manier en gebruikt daarvoor bronnen die hij prettig en interessant vindt, volgt daarmee zijn eigen leervoorkeur. Waarom zou een presentatie in een klas bijvoorbeeld een belangrijkere leerervaring zijn dan eentje op een conferentie:-) ? Ook mooi is dat hij zichzelf heeft aangewend om interessante artikelen/blogs/boekentips die hij in het wild tegenkomt, toevoegt als leeractiviteit voor zichzelf. Je kunt daar dan ook meteen een deadline aan verbinden als je dat voor jezelf nuttig vindt. Dat is nog eens een echt persoonlijke leeromgeving! En het oogt op een of andere manier praktischer dan het maken van een portfolio (hoewel je natuurlijk wel meteen allemaal onderdelen aan het verzamelen bent die je in een portfolio kunt gebruiken).

Inrichting – Elk bedrijf en elke instelling maakt zelf keuzes ten aanzien van de inrichting en het gebruik. Waar het ene bedrijf bewust kiest voor ‘fasen’ in de carriere (met bijbehorende salarisgroei) en al deze fasen bewust open zet voor alle werknemers, kiest een ander bedrijf juist voor een stapsgewijs systeem (je moet eerst zoveel procent van dit onderwerp behaald hebben voordat je verder kunt). Helpdeskmedewerkers opleiden is nu eenmaal iets anders dan een Masterstudie doen. Vodafone Ziggo’s Learning Experience Designer Irene van Westen liet zien hoe haar team is begonnen met het bouwen van een uitgebreide structuur in het platform op basis van heel veel denkwerk en puzzelen vooraf. De titels van alle leereenheden zijn nu geplot maar moeten nog wel deels ‘gevuld’ gaan worden.

Voor iedereen? – Hoe zorg je ervoor dat alle medewerkers zo’n platform gaan gebruiken? Voor bedrijven is het in die zin eenvoudiger als de leeractiviteiten gekoppeld zijn aan ‘loonschalen’, te behalen punten of vakverplichtingen. Als dat niet het geval is, zoals vaak in scholen, dan heb je een goed marketingplan nodig en vanzelfsprekend moeten de leidinggevenden aandacht hebben voor de ontwikkeling van teamleden in performance gesprekken etc. Een bedrijf liet zien hoe zij met banners, waterflesjes en gadgets het LXP onder de aandacht brengen.

MBO-opleiding – Ik sprak ook een deelnemende docent van een mbo-instelling. Hij heeft subsidie aangevraagd om 1 opleiding in Curatr-LXP te bouwen en dat is toegekend. Gelukkig heeft hij al heel wat studiematerialen en doordat studenten zelf ook leerobjecten gaan toevoegen durft hij het aan om al in september aanstaande van start te gaan. Wat een pionier, ik hoop dat ik dat een beetje mag volgen!

2 reacties

  1. Ha wat super om in 1 keer een paar van deze platforms te kunnen bekijken! De ontwikkeling van deze LXPs is absoluut interessant. Zeker als het lukt om het leren daarmee zo te ondersteunen dat het niet meer zo sterk aanbodgericht is. Maar dat het je helpt om je eigen leren te ondersteunen. En dat het een plek kan krijgen in een sociale context. En daarin valt het mij nog wel wat tegen. Heb jij een voorbeeld gezien van een omgeving waarin je als deelnemer ook andere deelnemers tegenkomt die aan eenzelfde leerdoel werken? En dat je gebruik kunt maken van leeractiviteiten/bronnen/ideeen die collega’s ook gebruiken? Dat je kunt afkijken en je kunt laten inspireren door aanpakken van anderen. Dat lijkt me namelijk heel mooi. Snap je wat ik bedoel?

    1. Hoi Sibrenne, in het gebied dat zij ‘leren’ noemen, zitten eigenlijk de spocs / social learnings die we al kennen van de MOOC Factory. Daarin wordt het chatten tussen gebruikers heel goed ondersteund. Deze social journings kun je ook gebruiken in het ontwikkelgedeelte van het platform. Je kunt ook de keuze maken om alleen het leer of alleen het ontwikkeldeel te gebruiken. In de focusgebieden kun je zelf als gebruiker content/projecten/ideeen toevoegen. Ik heb begrepen dat men daar vroeger ook content kon delen die de andere deelnemers aan dat focusgebied ook konden zien, maar dat dat nu disabled is omdat veel bedrijven dat juist niet wilden. Er zit natuurlijk een spanningsveld in, als iedereen heel veel bronnen zou gaan plaatsen in een focusgebied, dan groeit dat, wordt onoverzichtelijk en niet alles is even relevant en goed overwogen. Het zal dan vragen om continue monitoring.Maar dat is denk ik wel wat jij bedoelt.

      Ik begreep dat een aantal gebruikers deze optie juist wel willen en dat ze daar nu met Jos en Francois over praten. Ik zou het ook willen om dat social learning te ondersteunen. Dan zou je nog een chatfunctionaliteit willen hebben binnen elk focusgebied. Ik begreep dat daar wel aan gewerkt wordt maar ook daar geldt natuurlijk deels hetzelfde voor de praktijk, je moet er wel bijblijven. Het is ook mogelijk om bijvoorbeeld een Yammer gebruikersgroep te koppelen in zo’n focusgebied om het delen van materialen te bevorderen. Ik heb het idee dat mensen in zo’n leerplatform helemaal niet zoveel behoefte hebben om daarover te chatten, ze komen om wat te leren en hebben hooguit een vraag voor de expert. Als je een spoc organiseert met een tijdframe en deelnemersgroep, dan kun je dat veel beter regisseren maar daar weten jullie alles van.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *