Kennisnet

Online workshop geven? Doe het maar! (deel 5)

Vanavond de tweede online workshop voor 15 i-coaches. Michel van Ast en Laura van den Ouden namen ons mee in interventies (wanneer grijp je als trainer in tijdens een workshop en wanneer is dat niet nodig? En als je gaat ingrijpen omdat bijvoorbeeld iemand zich heel storend gedraagt voor een groepsproces, wat doe je dan?). Het tweede onderwerp van vanavond draaide om transfer, oftewel hoe kun je ervoor zorgen dat een onderwijsteam na een workshop ook daadwerkelijk aan de slag gaat met het geleerde en jouw training dus resulteert in een echte (gedrags-) verandering.

Dit keer liep het met de techniek heel voorspoedig. Met bijna 20 mensen is het verstandig om zeker een kwartier voor aanvang alle microfoons en webcams toch weer te testen zodat je op tijd kunt beginnen. Dat liep dit keer aanmerkelijk vlotter dan de eerste twee keer, we raken echt gewend en het is een prettig weerzien als je iedereen binnen ziet ‘floepen’. Al vrij snel na de opening deden we de eerste break-out sessie, in drietallen de werkvorm ‘1 leugen/2 waarheden’. Dat was echt een goede ijsbreker, de sfeer zat er meteen goed in. Voor ons was het hilarisch dat Jolanda per ongeluk 1 deelnemer in een verkeerd groepje gooide en daarna gewoon doorschoof naar het volgende groepje:-) de host heeft echt veel macht!

Na 20 minuten doken we echt meer de inhoud in, welke bezwaren horen wij als i-coaches nou eigenlijk vaak van mensen om ons heen? Die hebben we verzameld op een Padlet en daarna ingedeeld in drie categorieën (misverstand, klacht, belemmering). Wat mij als observant opvalt is dat de discussies steeds natuurlijker gaan verlopen. Iedereen heeft de microfoon uit staan maar steeds neemt iemand het woord (over) en daar is vaak geen tussenkomst meer bij nodig, men zet zichzelf ‘aan’ en ook weer ‘uit’. Er is veel meer interactie nu.

In de voorbereiding zijn de deelnemers al bezig geweest met het uitwerken van een casus op basis van het model van Kirckpatrick. Laura bespreekt het model nog eens live en daarna volgt een breakout-opdracht die de voorgaande opdrachten overtrof in aantallen, tijd en intensiteit. In een 4-tal ging men 25 minuten aan de slag met het formuleren van haalbare tips voor i-coaches om de effecten van trainingen op niveau 3 te vergroten. Wat kun je doen in resp. de voorbereiding, tijdens en na een training? Voor groep 4 lag de lat nog hoger, hoe kun je als i-coach de kansen op het bereiken van niveau 4 te vergroten? Een aantal mensen had het huiswerk niet gedaan en merkte nu meteen hoe belangrijk het is om je wel op zo’n sessie voor te bereiden.

Ik zat ook als deelnemer in een breakout groepje. Het is grappig hoe je ineens apart van de rest wordt neergezet en met elkaar samenwerkt en meteen ook van elkaar leert (hoe gaat dat bij jullie dan? Hoeveel teams bedien jij? etc). We vergaten helemaal om ook pauze te nemen, was erg leuk. Dit zijn de tips van ons groepje, alle groepen hebben die met elkaar gedeeld:

Wij vonden het zelf de eerste echt goed geslaagde workshopavond waarin de techniek naar behoren werkte, we relaxed waren en ons op natuurlijke manier met elkaar gedroegen en waarin we echt meer diepgang en leereffect met elkaar hebben kunnen bewerkstelligen. Wat een gave ervaring op een doorsnee maandagavond van 7 tot 9!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *