Online workshop? Doe het maar! (deel 2)

Het plan: een training voor I-coaches die bestaat uit drie online synchrone workshops en een Wikiwijs arrangement ter ondersteuning. Met name de drie workshops die elk twee uur duren, met deelnemers verspreid over heel Nederland en verzorgd door drie mensen die dat nog niet eerder gedaan hebben levert wat spanning op. Hoe pak je zoiets aan? Vandaag hebben we gewerkt aan het voorbereiden van de hele module. We hebben met zijn drieën zitten sparren, tekenen, schuiven en schaven en nu ligt er een redelijk uitgewerkte plattegrond om maar in bouwtermen te blijven. Het was fijn om dit in 1 keer achter elkaar door en samen te doen.

Hoe hebben we dit aangepakt? – Ten eerste willen we dat de vier modules die we dit jaar ontwikkelen, eenzelfde herkenbare basis hebben. De derde module voor I-coaches wordt ‘onderwijskunde’ waarin we vanzelfsprekend zullen ingaan op Blended Onderwijs en onderwijstechnologie. Omdat die module door Johan de Bruin (2BLearning) verzorgd zal worden, hebben we ervoor gekozen om het ontwerpmodel dat hij gebruikt wat te verbouwen naar onze setting. Het voelt logisch om dat te doen omdat dat ontwerpmodel heel goed past bij het beroepsonderwijs (het gaat uit van drie leergebieden nl. ‘school, praktijk, online’) en het is een lekker praktisch model waar mbo-docenten en onderwijsontwikkelaars meestal positief op reageren. Op deze manier kunnen we de deelnemers ook op meta-niveau meenemen in het proces (zij zijn nu deelnemers maar straks zelf ook mede-ontwerpers en trainers van docenten in/met eenzelfde ontwerpcyclus).

We hebben het model aangepast (zie onder) en plotten daar alle leeractiviteiten op. Vervolgens maken we de keuze welke leeractiviteiten zich gaan lenen om in de online workshops te doen (of kunnen we ze wat aanpassen?) en welke naar de leeromgeving (Wikiwijs) gaan. We gaan direct uit van verschillende ‘levels’ of invalshoeken in het ontwerp zodat we straks beter kunnen inspelen op verschillen.

Sander van Acht gaat ons helpen met de structuur en Marianne Eggink met de teksten. In onze voorbespreking heeft Sander ons de tip te geven om elk ‘leerdoel’ te beginnen vanuit een casus, uitdaging, vraagstelling. Liefst in de vorm van een video. Dit hebben we opgenomen in ons ontwerpmodel zodat we straks in een oogopslag kunnen zien wat we nog nodig hebben aan video’s en andere artefacten.

We zijn vanmorgen eerst begonnen met het in kaart brengen van onze deelnemers; wie zijn zij, wat willen ze leren, hoe willen ze dat leren? Vanzelfsprekend gaan we dat straks ook aan hen vragen en aan het eind checken hoe dat verlopen is (het is nu eenmaal een pilot:-)).

Vanmiddag heeft Jolanda van Til (Deltion) ons vanuit Zwolle bijgepraat over mogelijke werkvormen die je online kunt organiseren en ze gaat ons helpen bij het scripten van alle workshops. We zijn duidelijk op het juiste adres; Deltion geeft deze lesperiode aan 500 studenten afstandsonderwijs, er zijn inmiddels 57 ‘afstandsdocenten’ opgeleid! Wat zij kunnen, kunnen wij ook!