PW team Nijmegen laat iedereen leren!

Van verschillende kanten had ik al enthousiaste verhalen gehoord over de aanstekelijke nieuwe weg die dit team samen met hun studenten, de partnerbedrijven en de ouders is ingeslagen. Het team heeft zich flink laten inspireren door de stichting Leerkracht: ‘de student staat centraal en we verbeteren het onderwijs met studenten samen. We doen het elke dag samen een beetje beter en streven een duurzame verandering na. Centraal is bij ROC Nijmegen wel afgesproken dat maatwerk bieden de nieuwe standaard is maar de teams kunnen dit op een eigen manier invullen’.

<strong>De opzet van de workshop</strong> – De workshop was op donderdagochtend, helaas in een nogal gehorige zolderkamer. De opzet van studenten Noortje en Mona was een verademing, zeker in vergelijking met de drie andere workshops die ik gevolgd heb waarin alleen maar ‘gezonden’ werd zonder enige vorm van echte interactie of maatwerk. “Wat wilt u vandaag leren en hoe gaat u dat bereiken?” zette meteen de toon. TOP!

<strong>Inhoud</strong> – maar ik kwam natuurlijk voor de inhoud. Het eerste dat opvalt is hun dagindeling die wezenlijk afwijkt van een ‘normaal’ lesrooster. Men start de dag met een bordsessie waarin a la Leerkracht eerst ‘ingecheckt’ wordt (hoe voelt iedereen zich vandaag). De doelen die iedereen die dag wil behalen worden besproken en op het bord gezet. Wie of wat is er nodig om die doelen te behalen? Het kan zijn dat de student hulp of uitleg gaat vragen aan een docent maar het kan ook zijn dat hij een video gaat bekijken of de e-learning induikt. De bordsessie duurt een kwartier, daarna is er een half uur tijd voor het nieuws van vandaag. De studenten bespreken zelf welk nieuws er is en geven hier betekenis aan. Ze koppelen het thema van het nieuws bijvoorbeeld aan de opleiding. Dan gaat iedereen aan de slag, aan het eind van de dag wordt teruggekeken of iedereen de doelen heeft bereikt. De leercoaches (docenten) gebruiken de informatie op het bord om met studenten in gesprek te gaan en om lessen en/of activiteiten in te plannen. NL, ENG en REK worden overigens wel gewoon ingepland, dat werkt praktisch en voor de groepscohesie toch het best.

Het team is samen met de studenten op pad gegaan en komt gaandeweg op uitdagingen, ideeën en oplossingen. In periode 1 werken studenten aan drie einddoelen: Wie ben ik? Hoe leer ik? Wat is het werkveld? Met die basis gaan de studenten de volgende fase in. Beoordelingen zijn er niet meer, alleen maar voortgang:-). De coaches van de leercoaches lopen ook gewoon mee in de dagelijkse praktijk zodat iedereen van hen kan leren. En men steekt veel tijd in het betrekken van de ouders van de studenten bij de voortgang.

Met de excuses voor de gehorigheid wil ik jullie toch een inkijkje bieden in de workshop:

De presentatoren deelden zelf deze video’s met ons:

Ook leuk, als je wilt mag je gewoon een dagje komen meedraaien bij hen op school. Ik vond het inspirerend, vooral de bottom-up beweging die het team zelf is aangegaan. Mona, Noortje en Onderwijsregisseur Rick Jansen, bedankt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *