Blackboard collaborate

Meeting met je collega’s..op afstand?

Als je net als ik werkt in een wat grotere school/organisatie dan wil je soms dat je jezelf kunt klonen. Naast vieringen, openingen, presentaties en netwerkbijeenkomsten staan er ook interessante workshops en meetings op de bedrijfsagenda. Natuurlijk kun je niet overal bij zijn naast je reguliere werk maar wij zouden het bereik van activiteiten wel kunnen vergroten als wij ‘fysieke aanwezigheid’ van deelnemers bij bijeenkomsten niet meer als vanzelfsprekend zouden beschouwen. Bij veel bedrijven is dat al dagelijkse kost maar bij ons echt nog een uitzondering.

Tijd dus om ‘de proef op de som’ te nemen bij een activiteit die wij zelf organiseren. De ‘aftrap’ van onze nieuwe opleiding ‘Blended ontwerpen’ hebben wij afgelopen woensdagavond om 18.30 uur online gedaan. Zo’n 20 collega’s hebben vanuit hun eigen luie stoel/zolderkamer/keuken thuis de startpresentatie van onze trainers bijgewoond. Het was in meerdere opzichten een interessante ervaring. Er is natuurlijk allerlei software voor ‘vergaderen op afstand’, wij hebben Blackboard Collaborate wat het opzetten en opnemen van webinars en afstandsleren etc. zeer eenvoudig maakt.

Onwennig – Voor de meesten van ons was het de eerste keer dat we elkaar op deze manier ontmoetten. Een aantal deelnemers kende elkaar niet en zag elkaar dus voor het eerst ‘on screen’. Enige hilariteit ontstond toen een deelnemer ruim tevoren inlogde en nog heerlijk (zichtbaar-) stond te koken in haar keuken. Trainer Johan de Bruin gaf eerst ruimte en tijd aan iedereen om de beschikbare tools te vinden zoals de chatruimte, je hand opsteken, op het scherm ‘tekenen’ en het aan- en uitzetten van webcams en microfoons. Onderwijl zagen we de laatste deelnemers ‘binnenploppen’.

Microfoons uit – Na een aantal minuten zette iedereen de eigen microfoon uit en begon de presentatie over de opzet en inhoud van de opleiding. Vragen stellen kon op twee manieren; via de chat of via ‘hand opsteken’. De spreker kon iemand anders het woord geven door hem presentator te maken. We moesten allemaal even wennen maar het liep al snel beter, men gaf elkaar bronnen en tips door via de chat en in de loop van de sessie had iedereen genoeg vertrouwen om alle vragen over de opleiding te stellen.

Bevindingen – Persoonlijk had ik van te voren wat zorgen over de (thuis-) internetconnecties. We hadden iedereen goed geïnstrueerd om vooral te kiezen voor een bedrade internetverbinding en dat ging goed. Het stond deelnemers vrij om wel of geen webcam/microfoon te gebruiken en ik merkte dat ik het wel erg leuk vond als collega’s die wel aan hadden staan. Gezichtsuitdrukkingen, intonatie en humor komen dan toch beter over. Persoonlijk was ik in het begin wat afgeleid van de inhoud door de techniek. Ik noteer een aantal mogelijke voordelen van zo’n bijeenkomst ‘op afstand’:

  1. Tijdsbesparing – Twintig collega’s die werken tussen Amersfoort, Utrecht, Nieuwegein en wonen tussen Venlo, Zwolle en Den Haag konden inloggen vanwaar ze ook maar wilden. Wie rekent uit hoeveel kilometers/tijd/uitstoot/geld en file-frustratie dat scheelt:-)?
  2. Efficiëntie – Gek genoeg duurde de bijeenkomst zelf nog geen 45 minuten. De kern is opgenomen (34 minuten). Het voelde voor mij als anderhalf uur. Hoe kan dat?Iedereen logde van te voren in zodat we op tijd konden beginnen. Het verkennen van de software duurde niet lang (en is ook een kwestie van gewenning natuurlijk). Er waren geen afleidingen, iedereen had gezorgd voor een rustige plek in huis. Er was focus en iedereen keek naar hetzelfde scherm (en zo niet, dan heeft niemand daar last van behalve de persoon zelf:-). Vragen in de chat werden door twee mensen behandeld c.q doorgespeeld terwijl de presentatie doorging.
  3. Relevantie – De inhoud van de presentatie en het toelichten van de eerste opdrachten was voor iedereen interessant en relevant. Daardoor was de betrokkenheid groot en werden de juiste vragen gesteld.
  4. Voorbereiding – Kan het zijn dat men zo’n online bijeenkomst beter voorbereid dan een doorsnee meeting? (en als dat zo is, wordt dat dan minder als er in de toekomst meer gewenning optreedt?) Er was duidelijk veel minder discussie, een antwoord op een vraag werd door de groep vlot geaccepteerd en gewaardeerd.
  5. Uitzending gemist – Twee deelnemers konden niet aanwezig zijn. De sessie is opgenomen dus zij hebben die achteraf kunnen bekijken. Normaal gesproken had iemand notulen gemaakt en die verspreid maar in dit geval was juist de presentatie zelf en de interactie van belang. Toegegeven, het bekijken van zo’n opname is tijdrovend maar je kunt natuurlijk wel doorscrollen.

Nadelen – Ik zie niet veel nadelen als het gaat om een les/presentatie met interactie. Hoewel je natuurlijk ook kunt brainstormen op het scherm lijkt het me voor echte discussieonderwerpen tussen collega’s minder prettig. Het argument dat je in een online discussie iedereen de kans geeft om te reageren in plaats van degeen met het hoogste woord gaat ook niet perse op; een aantal collega’s is volledig stil gebleven en heeft alleen maar gevolgd. Aan de andere kant; een debat met een ervaren gespreksleider zou online prima kunnen.

Bijvangst – De deelnemende docenten hebben ervaren dat het zeer eenvoudig te realiseren is om een aantal klassen bijvoorbeeld een ochtendje per week online les te geven terwijl de studenten gewoon thuis blijven. De software kan automatisch een aanwezigheids logboek bijhouden, studenten kunnen online in kleinere groepen uit elkaar gaan en de docent om raad/advies vragen bij projecten/opdrachten. Alle genoemde voordelen in deze blog zijn dan op grotere schaal te verwezenlijken en we halen misschien zelfs ooit grote groepen studenten uit de drukke ochtendspits?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *